Stres w pracy? Potrzebujesz magnezu

Stres w pracy? Potrzebujesz magnezu magvit.com.pl

Magnez to jeden z kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu pierwiastków. Bierze udział w tak wielu procesach metabolicznych, że chociażby minimalny jego niedobór mocno odbija się na naszym zdrowiu i samopoczuciu.

Codziennie dorosła osoba potrzebuje od 310 do nawet 420 mg tego składnika. W chwilach wzmożonego napięcia i stresu zapotrzebowanie wzrasta.

Do czego nam magnez?

Najprościej mówiąc do wszystkiego. Przede wszystkim dzięki temu pierwiastkowi myślimy. Bierze udział w pracy układu nerwowego, w tym mózgu. Dzięki niemu możliwe jest metabolizowanie tłuszczów, białek i węglowodanów w naszych ciałach. Zmniejsza reaktywność komórek nerwowych w mózgu, a dzięki temu jesteśmy spokojniejsi, bardziej wyciszeni i skupieni. Dlatego kiedy czujemy, że stres nas przytłacza, lub gdy nie potrafimy trzymać nerwów na wodzy może być to skutek niedoboru magnezu. Nawet jeśli jego poziom wcale nie jest alarmująco niski w takich sytuacjach dodatkowa porcja tego pierwiastka będzie miała prawdopodobnie pozytywny skutek. By uchronić się przed osteoporozą warto magnez przyjmować wraz z witaminą D, gdyż ten duet buduje mocne kości oraz zęby. W przebiegu astmy działa terapeutycznie rozszerzając drogi oddechowe.

Jednocześnie nie tylko nasz mózg potrzebuje magnezu ale i serce. Niska podaż tego minerału skutkuje osłabieniem funkcji najważniejszego w naszym organizmie mięśnia. Badania wykazały, że w krajach gdzie ludzie mieli dostęp do twardej wody, a więc bogatej nie tylko w wapń, który widać w szklance mętnej cieczy z kranu, ale i w magnez zapadali rzadziej na choroby serca i układu krążenia. Magnez zawarty jest w preparatach, które jako pierwsze podaje się dożylnie osobom po zawale mięśnia sercowego. Zwiększone dawki powinny przyjmować osoby, u których zdiagnozowano choroby serca lub układu krążenia. Nadciśnienie tętnicze również jak najbardziej jest wskazaniem do stosowania preparatów z magnezem a także diety bogatej w ten składnik. Nie przejmuj się więc twarda wodą w mieszkaniu. To tylko wyjdzie ci na zdrowie.

Jak objawia się niedobór magnezu?

Każdy z nas narażony jest na niedobór magnezu. Jest to pierwiastek, który łatwo jest wypłukać z organizmu przez picie mocnej kawy i herbaty. Szybko również ulega rozkładowi podczas gotowania, a więc wskazane jest spożywanie niektórych produktów na surowo. Niedobór objawia się rozdrażnieniem, problemami z zasypianiem oraz niekontrolowanymi skurczami mięśni.

Jeśli odczuwasz, któreś z poniższych objawów to z dużą dozą prawdopodobieństwa brakuje ci magnezu:

  • Ciągłe zmęczenie;
  • Drganie powiek i mięśni;
  • Kołatanie serca;
  • Nerwowość i nadpobudliwość;
  • Bezsenność.

Szczególnie powinni uważać pracownicy fizyczni, gdyż ich mięśnie wykonują ogromną pracę. Pracownicy umysłowi, uczniowie i studenci, szczególnie podczas egzaminów i sesji, gdyż magnez wspiera myślenie, łączenie faktów i uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych w mózgu. W trakcie wysiłku intelektualnego potrzebujemy go więcej. Kobiety w trakcie menopauzy narażone są nie tylko na choroby serca, ale również na wystąpienie osteoporozy, a jak już wcześniej wspomniano magnez wraz z witamina D buduje kości. Obfite miesiączki oraz ciążą to też stany, kiedy magnez jest nam więcej niż niezbędny.

Gdzie go znaleźć?

Najprościej, w aptece. Jednak nie każdy magnez jest równie dobry. Kluczowe jest tu wchłanianie. Magnez na rynku występuje w postaci organicznej i nieorganicznej. Jakie ma to znaczenie dla nas? Takie, że nie wszystko co jest magnezem, jest równie dobre. Oczywiście przyjmowanie preparatów uzupełniających ten składnik może być dla nas korzystne, ale warto zwrócić uwagę na przyswajalność. Badania wskazują, że magnez pochodzenia nieorganicznego, to jest chelaty, chlorki, siarczany czy tlenki są przyswajalne w około 30%, natomiast wskaźnik ten dla magnezu organicznego wynosi nawet 90%. Należy więc szukać preparatów zawierających mleczany, cytryniany lub glukoniany. Suplementacja byle jaką substancją nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Jednocześnie lepiej jest sięgnąć po produkt leczniczy, przebadany i sprawdzony niż po suplement diety dostępny na każdym kroku. Jednocześnie sam magnez, nawet w postaci organicznej lepiej będzie wchłaniany, kiedy dostarczymy go razem  witaminą B6. Na rynku jest wiele produktów leczniczych, które zawierają oba składniki.

Oprócz suplementowania magnezu w odpowiedniej postaci, warto również wzbogacić dietę o produkty bogate w ten składnik. Nie tylko skorzystamy dostarczając organizmowi odpowiedniej dawki magnezu ale i wzbogacimy dietę o witaminy i inne minerały, które występują w tych produktach. Co jeść by wykluczyć niedobory magnezu?

  • Kaszę gryczaną (218 mg/100g),
  • Migdały (269 mg/100g),
  • Kakao (420 mg/100g),
  • Gorzką czekoladę (165 mg/100g),
  • Banany (33 mg/100g),
  • Płatki owsiane (129 mg/100g),
  • Pełnoziarniste pieczywo (64 mg/100g),
  • Fasolę białą (169 mg/100g),
  • Łososia (29 mg/100g).

Chcesz wiedzieć więcej jak zapobiegać niedoborom magnezu? Sprawdź na stronie http://www.magvit.com.pl/problem-niedoboru-magnezu.html.