Szybka decyzja drogą do sukcesu

Szybka decyzja drogą do sukcesu nf.pl

IBM Polska poinformował o utworzeniu nowego działu konsultingu ds. zaawansowanej analityki biznesowej i optymalizacji procesów biznesowych. Dział IBM Business Analytics and Optimization (BAO) będzie pomagał klientom podnieść jakość i szybkość podejmowanych decyzji biznesowych.

Opublikowane niedawno badanie zrealizowane wśród członków kadry zarządzającej przez IBM Institute for Business Value wykazało, że co drugi menedżer nie ma w swojej firmie dostępu do informacji niezbędnych do wykonywania pracy. W czasach zaostrzonej walki na rynku, podczas gdy firmy poddawane są obecnie coraz silniejszej presji na wynik przy coraz mniejszej tolerancji na błędy, liderzy szukają nowych sposobów na podejmowanie decyzji z większą trafnością i szybciej niż do tej pory. W przeprowadzonym przez IBM badaniu, 8 na 10 menedżerów stwierdziło, że podejmuje decyzje mimo braku informacji lub na podstawie niesprawdzonych informacji.

- Firmy stają przed wyzwaniem działania w otoczeniu bardziej konkurencyjnym niż kiedykolwiek wcześniej. Oprócz tego, że liderzy muszą działać szybciej i z większą precyzją, muszą uzyskać przewagę i wzrost. To wymaga nowego podejścia – mówi Dariusz Śliwowski, dyrektor działu usług biznesowych, IBM Polska. - Wśród kadry zarządzającej rośnie nie tylko potrzeba przyspieszenia procesu decyzyjnego, ale również przewidywania konsekwencji każdej podjętej decyzji, tak aby była ona trafna i w oparciu o fakty. W dziedzinie analityki biznesowej widzę przyszłość i przejście do nowej inteligencji biznesowej przedsiębiorstwa – dodaje.

W ostatnim globalnym badaniu IBM, w którym udział wzięło 2 500 szefów departamentów IT (CIO) z 19 branż i 78 krajów na świecie, aż 83% z nich uznało, że nowe podejście do analizy i zarządzania informacją w firmie jest kluczowe w zwiększaniu konkurencyjności.

Z tą myślą firma IBM wprowadza w Polsce nowy pion usług biznesowych o nazwie Business Analytics and Optimization – BAO, które świadczone bedą przez zespół liczący 30 konsultantów ds. zaawansowanej analityki biznesowej. Jest to kolejny krok na drodze rozbudowy kompetencji IBM w obszarze doradztwa biznesowego od momentu przejęcia w 2002 roku działu PricewaterhouseCoopers Consulting. Nowy dział poszerzy portfolio oferty konsultingowej IBM poprzez włączenie do niej rozwiązań i technologii pozyskanych dzięki ostatnim przejęciom takich firm jak: Cognos i SPSS. Będzie również działał w ramach nowej strategii IBM – Smarter Planet – tj. Mądrzejszego Świata.

Firma IBM w Polsce będzie budować unikalne kompetencje w obszarze rozwiązań klasy Business Intelligence, kluczowych w nowoczesnej analityce biznesowej. W tym zakresie będzie również współpracować z uczelniami w Polsce.

Rozwiązanie Business Intelligence pozwala na przejście od prostego gromadzenia danych pozyskanych w wyniku obsługi bieżących działań firmy (transakcje finansowe, sprzedaż wyrobów i usług, operacje produkcyjne itp.) do wyciągania z nich wniosków i odkrywania występujących w nich prawidłowości.

Linia usług IBM Business Analytics and Optimization (BAO) obejmuje następujące obszary doradztwa biznesowego: Analizę i Optymalizację Danych Firmy, Zaawansowaną Analitykę, Analizę Ryzyka i Możliwości Dokonywania Oszustw.

BAO – takie są fakty:

  • na przestrzeni ostatnich 50 lat miała miejsce rewolucja w zakresie jakości i ilości powstałych informacji i danych. „Era przemysłowa” została zastąpiona „Erą informacji” głównie dlatego, że podstawą konkurencji między firmami stały się: informacja, wiedza fachowa i kapitał intelektualny;
  • każdego dnia generowanych jest 15 petabajtów nowych informacji. To 8 razy więcej niż suma informacji zebranych we wszystkich bibliotekach na terenie USA;
  • ilość danych rośnie coraz gwałtowniej ze względu na coraz łatwiejszy dostęp do Internetu, jak również za sprawą telefonii komórkowej, sensorów, znaczników RFID, narzędzi do nawigacji GPS i inteligentnych liczników: np. pomiaru energii;
  • do 2010 r. ilość cyfrowych informacji wzrośnie do 988 exabajtów (to tyle samo, co ilość informacji zawartych w stosie książek sięgającym od Słońca do Plutona i z powrotem);
  • powodem aż 80-procentowego wzrostu ilości danych są informacje nieuporządkowane, co sprawia, że nie mogą być one analizowane bezpośrednio. Do tego typu danych należą filmy, obrazy oraz pliki muzyczne, a także ok. 200 mld wiadomości e-mailowych wysyłanych każdego dnia;
  • do 2010 r. na całym świecie produkowanych będzie 30 miliardów znaczników typu RFDI, wbudowanych w produkty, paszporty, budynki, a nawet wszczepionych w zwierzęta;
  • aby firmy nie zostały „zalane” informacjami, muszą przemyśleć sposoby wykorzystywania inteligentnych rozwiązań do obsługi danych, strategię firmy determinuje właściwy ich dobór;
  • jak szybko? Aby nadążyć za tempem transakcji systemy muszą pobierać wszystkie rodzaje informacji w czasie rzeczywistym, powiązać je, przeanalizować i wykorzystać częściej niż 200 razy na sekundę – szybciej niż ruch skrzydeł kolibra.

Nadmiar danych – zalety, szanse i nowe możliwości?

  • dzięki nowoczesnym technologiom informatycznym i komunikacyjnym można w ułamku sekundy połączyć się z każdym zakątkiem na kuli ziemskiej,
  • globalizacja doprowadziła do sprawnego funkcjonowania handlu światowego pomiędzy firmami z oddziałami rozsianymi nawet po kilku krajach,
  • już w przyszłym roku firmy będą mogły uzyskać dostęp do danych z ok. 30 mld tagów RFID, liczba przesłanych zdjęć przez telefony komórkowe oraz dostarczonych danych nawigacyjnych przekroczy 1 mld, a do tego 2 mld ludzi będzie komunikować się poprzez Internet.

IBM Polska