Uprzedzić sytuację kryzysową

Uprzedzić sytuację kryzysową nf.pl

Publikacja na temat sytuacji kryzysowych w firmach. Według autorów artykułu większość firm prędzej czy później może znaleźć się w sytuacji kryzysowej. Warto zatem się do niej przygotować. Nigdy nie wiadomo, co może wywołać poważne problemy. Może to być pozornie nieistotne zdarzenie, plotka, niezadowolenie pracowników, pogłoski o mobbingu w firmie, wadliwy produkt wypuszczony na rynek lub spadek notowań na giełdzie. Taka sytuacja w konsekwencji może doprowadzić do kłopotów z pracownikami, strat finansowych i znacznego pogorszenia wizerunku. Dlatego tak ważne jest, aby zarządzający firmą byli przygotowani do takich sytuacji i potrafili natychmiast na nie reagować. Alina Stahl, trener z firmy szkoleniowej TAW Polska, twierdzi, że najlepiej jest kierować się zasadą „lepiej zapobiegać...”, gdyż w najbardziej zaniedbanych przypadkach leczenie już niewiele pomaga. Warto pamiętać, że inaczej należy działać, gdy mamy do czynienia z problemem wewnętrznym związanym np. ze zmianami zachodzącymi w firmie, a inaczej gdy kryzys związany jest z wadliwym produktem. W dużych firmach są zarówno specjaliści ds. komunikacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Kryzysy wewnętrzne mają zazwyczaj to do siebie, że narastają stopniowo. Zatem istotne jest, aby je w porę zauważyć i zacząć rozwiązywać. Dobrze, jeśli istnieją odpowiednie mechanizmy, które pozwalają pracownikom w sposób anonimowy zgłaszać istniejące problemy. Oznacza to bowiem, że strony wykazują chęć działania i rozwiązania konfliktów. Gorzej gdy zarząd ignoruje problem lub dowiaduje się o nim z mediów. Wówczas rozwiązanie sytuacji jest znacznie trudniejsze, a straty dla firmy praktycznie nieuniknione. Zatem kryzys może być przełomem, który albo poprawi funkcjonowanie firmy albo ją pogrąży. Szczególne zadanie ma dlatego sztab antykryzysowy, na czele, którego stoi lider. Do takiego zespołu powinien należeć też dyrektor personalny, prawnik, ekspert, rzecznik prasowy czy pracownik odpowiedzialny za komunikację i public relations. Od umiejętności i wiedzy tych ludzi mogą często zależeć losy firmy. Najistotniejsza w całym działaniu jest jednak prewencja. Stałe przygotowywanie się na sytuację kryzysową, szkolenia i czujność na sygnały płynące z wewnątrz firmy oraz z jej otoczenia to podstawa. Gdy jednak zdarzy się kryzys, na który firma nie jest przygotowana, najważniejsze jest zebranie wszystkich faktów i opracowanie strategii działania. Najgorsze, co można w takiej sytuacji zrobić, to wypierać się błędów bez względu na konsekwencje lub udawać, ze nic się nie dzieje. Najbardziej pomocne mogą być silne działania komunikacyjne. Najlepiej też, aby rzecznicy i specjaliści od PR bezpośrednio podlegali prezesowi. W artykule przedstawiono też, w jaki sposób firmy Stomil Olsztyn i Stena Line poradziły sobie z poważnymi kryzysami właśnie dzięki sprawnemu i przemyślanemu działaniu.

PRoto.pl