Smoothie – witaminowa bomba w smakowitym wydaniu

Smoothie – witaminowa bomba w smakowitym wydaniu Smoothie

Sezon na owoce i warzywa w pełni, warto więc wykorzystać ich świeżość i dostępność i wprowadzić ich dodatkowe ilości do swojej diety.


Wbrew pozorom nie muszą być one jedynie dodatkiem do posiłku lub formą zdrowej przekąski, z powodzeniem bowiem mogą stanowić samodzielny posiłek, np. w formie pysznego, sycącego smoothie!


Smoothie – czym jest i dlaczego warto je codziennie spożywać?


Smoothie to kremowy napój przygotowywany z owoców i warzyw za pomocą blendera, z dodatkiem niedużej ilości wody lub soku owocowego. Można oczywiście dodać do niego nabiał, w formie mleka, jogurtu lub kefiru, w efekcie czego otrzymamy gęsty, sycący koktajl. Popularnym rozwiązaniem jest również dodawanie do smoothie takich składników jak płatki owsiane, orzechy czy np. odżywki białkowe, które stanowią źródło dodatkowych składników odżywczych. Główną cechą charakterystyczną napoju jest jego gęsta konsystencja, uzyskiwana dzięki dużej ilości świeżych lub mrożonych owoców.

Jeżeli chodzi o właściwości smoothie, dużo zależy od użytych do jego przygotowania składników. Smoothie owocowe z powodzeniem może stanowić samodzielny posiłek, np. śniadanie, dostarczając wszystkich niezbędnych do rozpoczęcia dnia składników odżywczych, dużej dawki węglowodanów i witamin i na długo zapewniając uczucie sytości. To także doskonała propozycja na zdrową przekąskę np. zamiast kalorycznego deseru. Z kolei zdrowe smoothie warzywne często posiadają właściwości oczyszczające, usuwając toksyny z organizmy i sprzyjając walce o smukłą sylwetkę. Ważne, by przygotowywać je bezpośrednio po spożyciu, ponieważ wtedy ma najwięcej właściwości antyoksydacyjnych i zawiera maksymalną ilość witamin i minerałów. Każde smoothie, ze względu na dużą ilość warzyw i owoców stanowi cenne źródło błonnika, niezbędnego do zapewnienia prawidłowej pracy naszego układu trawiennego.

Podsumowując zalety smoothie:

  • Banalnie proste w przygotowaniu,
  • Stanowi prawdziwą bombę witaminową,
  • Jest sycące, a mimo to mało kaloryczne,
  • Może być traktowane jako pełnowartościowy posiłek, np. pierwsze lub drugie śniadanie.

Wartości odżywcze owoców

Owoce, z których przygotowywane są smoothie i koktajle to cenne źródło węglowodanów, które zapewniają energię na długi czas. Choć zawierają spore ilości cukrów, są one zdecydowanie lepszym wyborem niż kaloryczne przekąski czy słodzone napoje i powodują wolniejszy wzrost poziomu glukozy we krwi. Owoce to także duże ilości witamin, antyoksydantów, minerałów i błonnika, dzięki czemu wspierają naszą odporność, poprawiają wygląd skóry i hamują działanie wolnych rodników, odpowiedzialnych m.in. za starzenie się organizmu. Wiele z nich zawiera również cenne kwasy owocowe i enzymy, sprzyjające min. utracie zbędnych kilogramów.

Jakie owoce są idealne na smoothie?

Smoothie można przygotować tak naprawdę ze wszystkiego. Jeżeli przygotowujemy smoothie owocowe z dodatkiem warzyw, należy pamiętać o zachowaniu proporcji 40% warzyw i 60% owoców, dzięki czemu koktajl będzie odpowiednio słodki. Przepisy na smoothie uwzględniają praktycznie wszystkie możliwe owoce. To, które wybierzemy zależy tylko od naszej wyobraźni i preferencji smakowych. Znajdziemy w nich:

  • banany,
  • owoce cytrusowe (takie jak pomarańcze czy grejpfruty),
  • owoce jagodowe (truskawki, maliny, borówki, jagody),
  • owoce pestkowe (jabłka, gruszki, śliwki, brzoskwinie),
  • melony,
  • arbuzy i wiele innych.

Możemy korzystać z owoców mrożonych lub owoców sezonowych, latem przygotowując np. malinowe smoothie z owoców z własnego ogródka. Jeżeli zdrowe smoothie ma nam zastąpić śniadanie, warto zadbać, by było ono sycące. Wtedy doskonale sprawdzą się np. banany czy jabłko, z dodatkiem innych owoców, np. truskawek czy jagód. Takie śniadaniowe koktajle dobrze jest dodatkowo zagęścić np. chia, wiórkami kokosowymi, czy płatkami owsianymi. Uczucie sytości spotęguje także dodatek zdrowych tłuszczów, np. pod postacią awokado czy łyżki masła orzechowego.

Smoothie Smoothie
 

Przepis na przepyszne smoothie

Jak przygotować smoothie? Bez względu na to, jakie składniki wybierzesz, schemat wygląda zawsze tak samo:

  1. Wybierz bazę – dla smoothie oczyszczających najlepsze będą woda lub sok owocowy, z kolei sycące koktajle przygotujesz dodając nabiał, który dostarczy dodatkowej porcji białka.
  2. Dodaj owoce – minimum 2-3 gatunki, zarówno te „cięższe”, jak np. banany czy awokado, jak również lżejsze np. owoce jagodowe. Latem sięgajmy po produkty sezonowe, zimą doskonale sprawdzą się mrożonki.
  3. Dodaj warzywa – dodatek nawet niedużej ilości warzyw liściastych i ziół (jarmuż, szpinak, pietruszka, mięta, melisa), sprawi, że uzyskamy jeszcze bardziej zdrowe smoothie. Są one bowiem doskonałym źródłem cennych witamin czy minerałów, a ich smak dzięki przewadze owoców będzie praktycznie niewyczuwalny.
  4. Wybierz dodatki – jak już wspomnieliśmy, smoothie można wzbogacić także o orzechy, nasiona czy np. łyżkę masła orzechowego, które stanowią dodatkowe źródło zdrowych tłuszczów oraz białka i podnoszą walory odżywcze koktajlu.
  5. Zmiksuj na gładką konsystencję,
  6. Przelej do szklanki i pij na zdrowie!

Nie wiesz jakie smoothie zrobić na początek? Lato w pełni, a więc polecamy pyszne smoothie jagodowe z owocami sezonowymi. Do jego przygotowania potrzebujesz tylko kilku składników: malin, jagód, jogurtu naturalnego i opcjonalnie stewię i miętę dla dodatkowych walorów smakowych. To lekkie smoothie malinowe z jagodami doskonale sprawdzi się zarówno jako zdrowe drugie śniadanie, jak również pyszny deser, a jeśli dodasz do niego kilka kostek lodu, będzie stanowił doskonałą ochłodę w gorące dni.

Zobacz także: Smoothie malinowo-jagodowe

Potrzebujesz dodatkowej inspiracji, by wprowadzić smoothie na stałe do swojej diety? Sprawdź nasze przepisy na smoothie: owocowe, warzywne, oczyszczające, śniadaniowe, z dodatkiem nabiału oraz nasion. Znajdziesz tam zarówno klasyczne koktajle, jak i bardzo popularne w ostatnim czasie smoothie bowl, czyli owocową alternatywę dla klasycznej owsianki czy kanapek na śniadanie. Bez względu na to, które z nich wybierzesz, jedno jest pewne – to będzie pyszny i co najważniejsze zdrowy wybór!