Zapomnij o kryzysie wieku średniego

Zapomnij o kryzysie wieku średniego Doppelherz

Przygnębienie, rezygnacja, znużenie, złość, a nawet depresja to często odczuwane przez mężczyzn dolegliwości związane z kryzysem wieku średniego. Jedną z jego przyczyn może być andropauza.

Czyli tzw. męskie przekwitanie - zmiany hormonalne w organizmie związane z wiekiem. Zachodzą one u każdego mężczyzny, ale nie zawsze musi im towarzyszyć pogorszenie ogólnej kondycji fizycznej i psychicznej. Objawy mogą się pojawiać w bardzo różnym wieku i w bardzo różnym natężeniu.

Hormony to podstawa

Kryzys wieku średniego nie jest jednostką chorobową, a jedynie opisem stanu samopoczucia wielu mężczyzn, co ma związek przede wszystkim z kryzysem egzystencjalnym związanym z dojrzałością, stabilizacją życiowa albo rozczarowaniem tym, co się osiągnęło w życiu. Natomiast od strony fizjologicznej u mężczyzn nie występuje aż tak nagły spadek poziomu hormonów płciowych, tak jak to się dzieje u kobiet podczas menopauzy. Stopniowy spadek zaczyna się między 35. a 45. rokiem życia. W tym okresie powoli zaczyna się obniżać stężenie androgenów – tzw „wolnego” testosteronu, DHEA (dehydroepiandrosteronu), hormonu wzrostu i melatoniny, co może prowadzić do spadku libido, trudności z uzyskaniem erekcji, utraty masy mięśniowej, osłabienia wydolności organizmu, pogorszenia nastroju, a nawet zaburzeń snu. Wzrasta również ryzyko wystąpienia niektórych dolegliwości i chorób, szczególnie schorzeń układu sercowo-krążeniowego. Wszystko to negatywnie przekłada się na ogólne samopoczucie, prowadząc do często skrajnych emocji i zachowań. Przy dużym nasileniu problemu zalecana jest wizyta u endokrynologa lub androloga, który może zalecić stosowanie testosteronu w postaci kapsułek lub zastrzyków.

Zmiany hormonalne są indywidualną kwestią każdego organizmu i dlatego u każdego mężczyzny może to się objawiać w inny sposób i z różnym natężeniem. Najczęściej obserwowane psychologiczne objawy kryzysu wieku średniego to: przygnębienie, rozdrażnienie, wyczerpanie, melancholia, brak zadowolenia z pracy, nadmierne stosowanie używek, poczucie monotonii w dotychczasowym związku, trudności w relacjach z partnerką, osłabienie kontaktów seksualnych z partnerką, obsesyjne dbanie o wygląd i szukanie zainteresowania wśród znacznie młodszych kobiet.

Wprawdzie tzw. smugą cienia - kryzysem wieku średniego - zagrożony jest właściwie każdy mężczyzna, jednak nie u każdego stan ten musi wystąpić. Zdarzają się mężczyźni 70. letni o libido 30. latka. Może się zdarzyć, że chociaż występuje pewne obniżenie poziomu hormonów, to nie daje ono żadnych widocznych objawów. Dużo zależy również od nastawienia, w tym przede wszystkim trybu życia oraz akceptacji zmian towarzyszących starzeniu.

Nie daj się

Istotne znaczenie w uniknięciu kryzysu wieku średniego ma świadoma zmiana stylu życia, wprowadzenie zdrowej diety, regularnej aktywności fizycznej, radzenie sobie ze stresem i zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości snu.

1. Zadbaj o to co jesz

W jadłospisie mężczyzny powinny znaleźć się produkty bogate w białko (budulec tkanki mięśniowej) i tłuszcze roślinne, przy jednoczesnym ograniczeniu tłuszczów zwierzęcych. Nie może również zabraknąć pokarmów, które są źródłem witamin z grupy B oraz witamin C, D, E oraz beta karotenu (prowitaminy A), jak również magnezu, wapnia, cynku, selenu, koenzymu Q10 i L-argininy. Dlatego zaleca się spożywanie przede wszystkim: warzyw, owoców, ciemnego pieczywa, kasz, tłustych ryb morskich, chudego mięsa, orzechów, gorzkiej czekolady, przetworów mlecznych.

Ponieważ codzienna dieta nie zawsze zawiera wskazane składniki odżywcze, dodatkowym ich źródłem mogą być dobrej jakości suplementy diety. Na przykład preparat Doppelherz aktiv Men Lider dostarczy wysoką dawkę L-argininy, składnika niezwykle ważnego dla mężczyzn pragnących zachować swoją sprawność seksualną i zadbać o zdrowie układu krążenia. L-arginina należąca do aminokwasów egzogennych (które nie są syntetyzowane w organizmie w wystarczającej ilości) jest składnikiem wielu białek i prekursorem tlenku azotu powodującego rozszerzenie światła naczyń krwionośnych i lepszą ich przepustowość – co sprzyja prawidłowej erekcji.

Doppelherz Doppelherz

2. Znajdź aktywność jaką lubisz

Niestety, zwykle z wiekiem większość mężczyzn mniej się rusza, co jest niezbędne dla zachowania dobrej kondycji organizmu. Wysiłek fizyczny o dużym nasileniu (np. podnoszenie ciężarów) wspomaga wytwarzaniu testosteronu w organizmie i budowę masy mięśniowej. Z kolei regularne ćwiczenia o średnim natężeniu (np. jazda na rowerze, bieganie, intensywny marsz) pozwalają wzmocnić wydolność organizmu, serca i całego układu krążenia oraz umożliwiają spalenie zbędnego tłuszczu. Natomiast dla zabezpieczenia stawów i mięśni, w tym dla zapobiegania ich urazom, zaleca się regularne ćwiczenia rozciągające, np. ćwiczenia pozycji jogi.

Regularny wysiłek fizyczny, nawet w formie uprawiania ogródka czy tańca, prowadzi nie tylko do poprawy kondycji fizycznej, ale również zwiększenia sprawności umysłowej i do lepszego samopoczucia. Bardzo ważne jest jednak, aby rodzaj, częstotliwość i natężenie ćwiczeń dostosować do indywidualnych możliwości. Już szybki marsz daje tyle korzyści dla zdrowia, że nie musisz zmuszać się do biegania, jeśli tego nie lubisz.

3. Zrelaksuj się

Utrzymujący się stres zawsze potęguje wszelkie dolegliwości, negatywne wpływając na ogólną kondycję organizmu. Dlatego tak ważna jest umiejętność relaksowania się, czego niekiedy warto nauczyć się na specjalnych warsztatach, jakie organizują różne poradnie psychologiczne. Należy zadbać o odpowiednią ilość snu (7-8 godzin na dobę), którego niestety brakuje wielu mężczyznom. Na ogólne samopoczucie korzystnie wpływają spacery na świeżym powietrzu, najlepiej w towarzystwie osoby bliskiej, z którą można porozmawiać o sprawach egzystencjalnych czy wspólnych zainteresowaniach. Istotne jest znalezienie nowych lub wrócenie do starych pasji i hobby , które pozwalają się zrelaksować oraz przywrócić życiu utraconą radość i kreatywność.

Kryzys wieku średniego to stan naturalny, z którego objawami mężczyzna może sobie poradzić. Podstawą jest akceptacja nieuniknionych zmian i odwaga w odkrywaniu nieznanych dotąd obszarów życia.