Zdrowotne właściwości żurawiny

Zdrowotne właściwości żurawiny kcalmar.com

Dawniej żurawina nosiła miano ,,cytryny dla ubogich”, w dzisiejszych czasach jest to owoc posiadający najwięcej właściwości prozdrowotnych na świecie.

Owoc żurawiny jest niskokaloryczny, gdyż w głównej mierze składa się z wody. Żurawina w 100g zawiera jedynie 49 kcal (0,4g białka, 12,7 węglowodanów, 0,2 tłuszczu, 1,2 błonnika), przy czym zawiera kwas cytrynowy, flawonole, proantycyjanidyny, sterole, kwas chinowy. Ze względu na bogate właściwości ochronne, żurawina jest stosowana w bardzo wielu dolegliwościach czy chorobach. Stosowana jest między innymi na problemy z pęcherzem moczowym, żołądkiem, podczas przeziębienia czy anginy. Regularne picie soku z żurawiny pomaga również zredukować brzydki zapach moczu. Zaleca się, aby spożywać codziennie dużą garść suszonej żurawiny lub 250ml soku z żurawiny czy 1/3 szklanki dżemu, sosu.


Żurawinę można wykorzystać na wiele sposobów, możemy przyrządzić z niej dżemy, sosy, galaretki, nalewki, możemy wycisnąć z niej sok, zrobić syrop czy kisiel. Przy różnego rodzaju obróbkach termicznych żurawina nie traci zawartości związków bakteriobójczych, gdyż żurawina dobrze znosi wysokie temperatury.


Właściwości zdrowotne żurawiny:

  • Działanie przeciwstarzeniowe – żurawina jest bogata w antyoksydanty takie jak witamina E oraz C, które przyczyniają się do spowolnienia procesu starzenia się komórek, a także mogą pobudzać syntezę elastyny oraz kolagenu.
  • Działanie grzybobójcze – chroni nas przed zakażeniem grzybiczym, a także uniemożliwia rozwój bakterii w organizmie.
  • Pozytywny wpływ na układ krążenia – pozytywny wpływ na układ krążenia zawdzięczamy zawartym żurawinie flawonoidów, które zmniejszają ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową, podnosi poziom cholesterolu HDL (dobry cholesterol), obniża ciśnienie krwi, a także przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów.
  • Wspomaga naszą przemianę materii – zawarte w żurawinie substancje uniemożliwiają przyleganie do ścian bakterii Helicobacter pylori oraz żurawina działa oczyszczająco na nasz organizm.
  • Zapobiega próchnicy – zmniejsza osadzanie się na dziąsłach bakterii aż do 60 %, co zapobiega chorobom dziąseł oraz przyzębia.
  • Wpływa pozytywnie na komórki mózgu.
  • Zapobiega nowotworom- zawarte w żurawinie procyjany, są bardzo silnymi przeciwutleniaczami, które tworzą barierę ochronną przed działaniem wolnych rodników, przyczyniając się do obniżenia ryzyka zachorowalności na raka.
  • Zwalcza zapalenie pęcherza.
  • Pomocna przy leczeniu infekcji dróg moczowych – żurawina ogranicza osadzanie się bakterii E.coli , minimalizując te bakterie w moczu.

kcalmar kcalmar
 


Przeciwwskazania do spożywania żurawiny


Nie każdy może spożywać owoce żurawiny, takim przykładem mogą być osoby które przyjmują leki przeciwzakrzepowe zawierające warfarynę. Żurawina może utrudniać usuwanie z organizmu warfarynę, a także przyczynić się do występowania krwotoków.


Drugim przykładem mogą być osoby chore na anemię czy osteoporozę, gdyż obecność w żurawinie szczawianów utrudnia wchłanianie się do organizmu żelaza oraz wapnia. Żurawina może przyczynić się również do powstania kamieni szczawianowo-wapniowych, także osoby chore na kamicę nerkową również powinny wyeliminować żurawinę z codziennej diety.


Żurawina posiada właściwości odtruwające, wspomaga naszą przemianę materii, a także pomaga usunąć toksyny z organizmu. Włączenie żurawiny do codziennej diety nie tylko uchroni nas przed wieloma chorobami, ale również pomoże nam zadbać o smukłą sylwetkę.


Aby poszerzyć swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania warto sięgnąć po rady dietetyka. Skutecznym rozwiązaniem jest platforma Kcalmar.com, gdzie w prosty sposób możemy znaleźć dietetyka z danego miasta i umówić się do niego na wizytę w dogodnym dla nas terminie.


Na koniec przedstawiamy prosty przepis na kisiel żurawinowy.


Składniki:

- 300g świeżej żurawiny;
- 100g cukru trzcinowego;
- 2 łyżki mąki ziemniaczanej;
- 1 l wody.


Przygotowanie:

Do dużego garnka wlej wodę wymieszaną z cukrem, zagotuj;
Dodaj owoce żurawiny i gotuj przez 5 minut;
Gdy owoce popękają, wymieszaj mąkę z małą ilością wody i dodaj do garnka;
Gotuj do zagęszczenia.

 


Więcej przepisów można znaleźć na kcalmar.com/blog/