60 proc. e-klientów korzysta z porównywarek cen. Jak to wykorzystać?

60 proc. e-klientów korzysta z porównywarek cen. Jak to wykorzystać? Spectral-Design - Fotolia

Promocja poprzez porównywarki cen to jedna z najskuteczniejszych metod marketingu dla sklepu internetowego, atrakcyjna cena jest bowiem jednym – choć na pewno nie jedynym – z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe w sieci.

Jak pokazują liczne badania rynku e-commerce, prawie 60 proc. wszystkich klientów sklepów internetowych korzysta z porównywarek cen, a największa z nich, Ceneo skupia ok. 7 mln użytkowników miesięcznie i odpowiada za ok. 15 proc. transakcji w e-sklepach.

Jednak cena to nie jedyna broń, w jaką sklep może się uzbroić dzięki porównywarce cen w tej trudnej walce o klienta: coraz większą wolę odgrywają zaawansowane narzędzia promocji oferty oraz funkcje mające na celu budowanie marki sklepu jako godnego zaufania klienta.

Stawiając na dzierżawę oprogramowania na platformie sklepów internetowych warto zwrócić uwagę na różne możliwości korzystania z funkcjonalności Ceneo. Pierwszą platformą na rynku, która oferuje sklepom w pełni zaawansowaną integrację, jest RedCart.

Możliwości promocji

Liczne badania rynku e-commrece, takie choćby jak raport portalu webhosting.pl ilustrują ogromny wpływ porównywarek cen na politykę sklepów internetowych oraz kształtowanie przez nie konkurencji między sklepami. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ cena to wciąż jeden z najważniejszych czynników decydujących o wyborze oferty sklepu i wielu e-klientów zaczyna zakupy właśnie od porównania ofert pod tym kontem. Jednak obecność w porównywarce to nie tylko źródło konwersji – to także metoda na wypromowanie sklepu i jego marki, co prowadzi do wzrostu sprzedaży w przyszłości.

Nie tylko cena

Dziś walka za pomocą samej ceny to za mało: ogromną rolę w procesie decyzyjnym odgrywa jakość obsługi klienta oraz poczucie bezpieczeństwa internetowych zakupów. Dlatego porównywarki stawiają w coraz większym stopniu na narzędzia mające na celu budowanie i umacnianie marki sklepu jako godnego zaufania i spełniającego oczekiwania klienta w kwestii realizacji zamówienia. Stąd coraz więcej narzędzi umożliwiających ocenianie i opiniowanie internetowych sklepów. Dostępne jest także coraz więcej funckjonalności mających na celu uatrakcyjnienie oferty sklepu.

Prezentowanie oferty

Zaawansowana integracja porównywarki ze sklepem internetowym odbywa się poprzez wyeksportowanie pliku XML, a więc o wiele lepsze możliwości w prezentowaniu oferty produktowej. Co to oznacza dla sklepów? Plik XML jest podstawowym źródłem informacji o produktach znajdujących się w e-sklepie. Umożliwia również integrację ofert i skraca czas potrzebny na zaprezentowanie ofert. Dzięki niemu pobieranie całej bazy produktowej odbywa się automatycznie – i co istotne, ponieważ nie jest to możliwe w przypadku każdego oprogramowania – ze sklepu można wyselekcjonować te produkty, które chcemy wyeksportować do porównywarki. Wystarczy tylko dbać o aktualność danych w swoim sklepie. Eksportowane są najważniejsze dane dotyczące ofert, takie jak nazwa produktu, cena, opis, zdjęcie, informacje o dostępnych możliwościach przesyłki, informacje o stanach magazynowych.

Podobne artykuły:


Dzięki możliwości eksportu oferty za pomocą tzw. rozszerzonego pliku XML, zyskujemy szybszą i sprawniejszą integrację oraz dodatkowe opcje związane z prezentacją większej ilości danych o produkcie, co podnosi atrakcyjność oferty oraz poprawia konwersję – użytkownik nie musi przechodzić na stronę sklepu w celu uzyskania pewnych informacji. Zyskujemy dodatkową pulę danych, takich jak dostępne rozmiary i paletę kolorystyczną produktu; możemy także korzystać z filtrów.Podanie pełnych informacji zwiększa konwersję z porównywarką, dzięki temu więcej przejść użytkowników do sklepu kończy się transakcją w sklepie.

Zaufanie podstawą marki w sklepie

Nikogo nie trzeba przekonywać o sile opinii w internecie oraz o tym, że bezpieczeństwo i jakość obsługi klienta są jednymi z tych elementów budujących markę sklepu, które mają realny wpływ na sprzedaż. Co jednak jeśli komentarze są owocem nieuczciwych działań konkurencji?

Ceneo dostrzegając problem źródła pochodzenia komentarzy stworzyło Program Zaufane Opinie, w którym oceny sklepów pochodzą z ankiet wysyłanych do klienta po zrealizowaniu usłudze, mają więc swoje źródło w autentycznych transakcjach dokonywanych przez kupujących. Zaufane Opinie zapewniają obiektywną ocenę sklepu, ponadto zwiększają szansę na pojawienie się w tzw. Strefie Polecanych Ofert.

Według oficjalnych informacji podawanych przez serwis, oznaczenie sklepu logiem Zaufane Opinie przekłada się na wzrost transakcji nawet o 40 proc. Sklepy, które biorą udział w programie Zaufane Opinie obejmowane są także Programem Ochrony Kupujących, który oznacza m.in. bardzo wysoką rekompensatę dla klienta w przypadku nie zrealizowanego zamówienia lub otrzymania towaru różniącego się od oferty. Co ważne, koszty rekompensaty ponosi porównywarka.

Widget

Zebrane informacje odnoszące się do wiarygodności sklepu zaprezentować można klientom w formie niewielkiej zakładki na stronie sklepu, w której zawarte są oceny klientów dotyczące jakości obsługi, komunikacji lub dostawy. Przy czym zawarte informacje są określone oraz modyfikowane przez sam e-sklep. Wszystkie dane są na bieżąco aktualizowane. Dodatkowo, znajdują się tu także oznaczenie wskazujące, że sklep bierze udział w Programie Zaufane Opinie oraz Programie Ochrony Kupujących.

Kup w porównywarce

Opcja koszyka w porównywarce, która umożliwia dokonywanie zakupów bezpośrednio w serwisie to przede wszystkim dodatkowe źródło konwersji. Taka transakcja jest bezpieczna, ponieważ jest objęta Programem Ochrony Kupujących, przy czym sklep nie ponosi kosztów za płatności online. Dodatkowo, uczestnictwo w tej usłudze zwiększa również szansę na obecność oferty sklepu w tzw. Strefie Polecanych Ofert, czyli trzech pierwszych pozycjach na liście produktów. Prowizja w takim systemie pobierana jest wyłącznie w przypadku zamówienia.

Podobne artykuły:

Porównywarki cenowe mają na naszym rynku ogromną siłę oddziaływania, dlatego promocja poprzez nie to jeden z punktów obowiązkowych przy marketingu sklepów internetowych. Zwłaszcza, że poza walką ceną oferują dziś o wiele więcej przydatnych narzędzi zdobywania klientów. Myśląc o nowym biznesie w formie sklepu internetowego warto przeanalizować możliwości, jakimi dysponują platformy sklepowe w obszarze korzystania z wszystkich ich funkcjonalności.

ETK Sp. j. - RedCart.pl Katarzyna Brdak