A może franczyza?

A może franczyza? materiały PR

Franczyza jest biznesem na każdą kieszeń. I – co więcej – można działać w każdym biznesie niezależnie od kwalifikacji – powiedziała Magdalena Kurda z PROFIT system w rozmowie z Katarzyną Łysek.

W potocznym rozumieniu franczyza wydaje się prosta - wystarczy mieć lokal w dobrym miejscu i telefon do sieci, z którą chcemy współpracować. Czy to rzeczywiście takie proste?

Lokal i jego położenie rzeczywiście stanowi istotny aspekt - jeśli nie jeden z najważniejszych - działalności biznesowej. Zła lokalizacja bywa często przyczyną niepowodzenia firmy. Bardzo ważne jest zatem, aby być jak najbliżej klientów i być jak najlepiej widocznym. Dlatego firmy franczyzowe przywiązują dużą wagę do tego, gdzie będzie się znajdować ich przyszła placówka. Zanim ją otworzą dokładnie weryfikują lokalny rynek pod względem obecności konkurencji oraz potencjalnych klientów.

Ale czy to wystarczy?

Nie. Lokal musi spełniać określone wymogi dotyczące metrażu, rozkładu i otoczenia zewnętrznego. Ze względu na poniesione koszty związane z uruchomieniem placówki franczyzowej konieczna jest lokalizacja gwarantująca uzyskanie wysokiego poziomu sprzedaży, po to aby okres zwrotu z inwestycji nie wydłużał się w nieskończoność. Franczyzodawcy nie otwierają placówek tam gdzie istnieje ryzyko niepowodzenia, czyli tam gdzie stawki za wynajem są zbyt wysokie w stosunku do przychodów lub tam gdzie nie ma popytu na dane usługi lub produkt.

Mimo, że franczyzobiorca ma lokal, który pod względem metrażu nadawałby się na sklep, ale nie jest on przy ulicy o dużym natężenie ruchu lub w popularnym centrum handlowym biznes może się nie powieść. Sieci uczestniczą zazwyczaj w poszukiwaniu odpowiedniego lokalu oraz negocjują koszty najmu. Ich siła przebicia jest dużo większa niż pojedynczych partnerów.

Istnieją jednak firmy, które nakładają na franczyzobiorców obowiązek znalezienia odpowiedniego miejsca na placówkę, a następnie oceniają czy spełnia ono określone warunki. Są też tacy franczyzodawcy, którzy dokładnie wiedzą gdzie będą otwierać placówki franczyzowe bez względu na inne preferencje partnerów. Chcąc współpracować z taką siecią, franczyzobiorcy muszą podporządkować się decyzji wybranego licencjodawcy.

Jakie środki finansowe są potrzebne?

Franczyza jest biznesem na każdą kieszeń - kwoty inwestycji wahają się tutaj od kilku tysięcy złotych do kilku milionów euro. Wszystko zależy od kosztów licencji na daną markę; im bardziej rozpoznawalna tym droższa oraz od kosztów adaptacji lokalu. Droższe będą restauracje, które wymagają zaopatrzenia się w specjalistyczny sprzęt kuchenny, pralnie z odpowiednim zapleczem maszyn piorących lub salony kosmetyczne oferujące szeroką gamę usług z wykorzystanie sprzętów zabiegowych. Tutaj koszty inwestycji mogą wynieść nawet kilkaset tysięcy złotych. Tańszą opcją są np. banki, które wymagają jedynie nakładów niezbędnych do wyposażenia stanowisk obsługi klienta.

Zanim jednak podpisze się umowę o współpracy franczyzowej warto samodzielnie obliczyć całkowite koszty inwestycji.

Nie należy opierać się wyłącznie na informacjach podanych przez franczyzodawce. Dawcy licencji nie przedstawiają biorcom precyzyjnych obliczeń. Informacja od nich ułatwia jedynie prognozy i kontrolę kosztów. Należy pamiętać, że koszty pakietu franczyzowego są tylko punktem wyjścia, bo pokrywają jedynie podstawowe potrzeby nowej firmy. Zawsze warto zażądać od franczyzodawcy szczegółów finansowych dotyczących inwestycji w pakiet: kosztów samej licencji, kwoty wydanej na szkolenia, na wyposażenie, na zatowarowanie oraz logistykę. Należy również wziąć pod uwagę wydatki, które nie są uwzględnione w pakiecie, np. koszty transportu towaru do sklepu, czy zakupu materiałów biurowych. Trzeba też pamiętać o kosztach wyposażenia, o ubezpieczeniu, kosztach asortymentu, naprawach sprzętu, czy podróżach służbowych. Zdarza się, że na inwestycję nie wystarczają własne oszczędności. Można wówczas rozpatrzyć możliwość wzięcia kredytu. Dobrze, gdy franczyzodawca angażuje się w nasze starania o kredyt.

Jaką formę własnej działalności trzeba prowadzić, by stać się franczyzobiorcą?

Franczyzobiorca może prowadzić działalność gospodarczą w dowolnie wybranej przez siebie formie (jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółki prawa handlowego). Od strony formalnoprawnej nie ma tu żadnych ograniczeń. Najczęściej jednak franczyzodawcy preferują jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną (uregulowaną przepisami Kodeksu Cywilnego), bądź spółkę osobową prawa handlowego (spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna- opisane w Kodeksie spółek handlowych). Nie są pożądane spółki kapitałowe prawa handlowego (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna).

Czy franczyzodawca bierze pod uwagę kwalifikacje zawodowe?

Zaletą franczyzy jest możliwość działania w każdym biznesie niezależnie od kwalifikacji. Franczyzodawca dostarcza partnerom kompleksową wiedzę z zakresu prowadzenia biznesu w postaci podręcznika operacyjnego, szkoleń i wsparcia w trakcie współpracy. Partner sieci jest więc wyposażony w kompleksową instrukcję prowadzenia firmy. Doświadczenie i zawodowe kwalifikacje oczywiście są przydatne, nie są jednak niezbędne. Wykształcenie w określonym fachu jest bardziej potrzebne osobom z personelu placówek partnerskich. Salon fryzjerski nie ruszy bez fryzjerów. Podobnie w salonie kosmetycznym musi być kosmetyczka. Bardzo często franczyzodawcy wspierają swoich partnerów w znalezieniu odpowiednich osób do pracy, oferując im dodatkowo szkolenia.

Profit System Sp. z o.o.