Biznesplan na miarę

Biznesplan na miarę © Dreaming Andy - Fotolia.com

Główną zasadą stworzenia dobrego biznesplanu jest dopasowanie go do inwestycji, którą chcemy wdrożyć.

Główną zasadą stworzenia dobrego biznesplanu jest dopasowanie go do inwestycji, którą chcemy wdrożyć. Nie ma standardowych wzorców, szablonów na stworzenie uniwersalnego biznesplanu bez względu na branżę. Oczywiście jego części powtarzają się w każdym opracowaniu, ale specyficzne warunki, opis konkurencji, grupy docelowej itd. są specjalnie dopasowane do konkretnej sytuacji. Zupełnie inne dane (nawet makroekonomiczne) zostaną przedstawione w dokumencie dla firmy produkującej wodę mineralną niż dla firmy świadczącej usługi Spa, a jeszcze inne dla ośrodka sportowego.

Segmentacja rynku powinna być przemyślana, a grupa docelowa powinna być stworzona tylko dla biznesu, który planujemy otworzyć. Nie ma sensu zakładać, że klientami ośrodka Spa będą w głównej mierze chłopcy w wieku powiedzmy 5-15 lat. Dokładnie należy dostosować oferowaną gamę produktów i usług do bazy potencjalnych klientów. Tutaj bardzo pomocnym narzędziem będą badania rynku. Jeśli nie mamy możliwości bądź odpowiedniej wiedzy do sporządzenia badań ankietowych i analizy informacji zwrotnych, najlepiej zwrócić się do firmy, która profesjonalnie zajmie się takim badaniem w określonym przez nas czasie.

Koncentracja na branży

Analiza mikrootoczenia, czyli analiza konkurencji i benchmarking powinny być również sporządzone tylko i wyłącznie dla branży, w której będziemy w przyszłości funkcjonować. Może zdarzyć się sytuacja, gdy analizę sporządzać będziemy tylko dla gałęzi danej branży. Najlepiej zobrazuje to przykład: jeśli zamierzamy otworzyć ośrodek sportowy, który będzie proponował zajęcia jogi i capoeiry, to zupełnie bezcelowe jest analizowanie ośrodków fitness czy kortów tenisowych, które znajdują się w danym mieście lub okolicy. Naszą bezpośrednią konkurencją,  będą bowiem obiekty proponujące podobne usługi. Ośrodki fitness będziemy analizować tylko i wyłącznie wtedy, gdy w ramach swoich zajęć oferować będą one także jogę i capoeirę.

Biznesplan zależy od specyficznej sytuacji i przeznaczenia. Na przykład, jeżeli tworzony jest wyłącznie do użytku wewnętrznego (nie do przedstawiania inwestorom lub bankom), nie trzeba załączać wszystkich szczegółów tła, które są ogólnie znane w firmie. Opis grupy zarządu jest bardzo ważny dla inwestorów, podczas gdy historia finansowa jest ważniejsza dla banków. Najważniejsze jest, aby stworzony biznesplan odpowiadał konkretnemu przeznaczeniu. Warto również przygotować prezentację multimedialną, która posłuży za streszczenie menedżerskie opracowanego biznesplanu. Gdy potencjalny inwestor zainteresuje się tematem i zaciekawią go szczegóły, z pewnością poświęci swój cenny czas na szczegółową analizę całego dokumentu.

Agata Forysiak, starszy konsultant, Doradztwo Gospodarcze DGA SA

www.dga.pl

Podobne artykuły:

 

Agata Forysiak Doradztwo Gospodarcze DGA S.A.