Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google?

Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google? http://www.freedigitalphotos.net

W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, które zadaje sobie wielu właścicieli stron internetowych. Moja witryna nie jest zaindeksowana lub została wyindeksowana przez Google. Dlaczego?

W celu opracowania dzisiejszego tematu oraz weryfikacji indeksacji strony, niezbędne będzie narzędzie Google Search Console (GSC). Poniżej znajduje się link z instrukcją dodawania GSC do strony:

https://support.google.com/webmasters/answer/35179?hl=pl

Upewnij się, że strona nie znajduje się w indeksie

Po pierwsze - upewnij się, czy Twoja jest zaindeksowana. Można to sprawdzić wpisując w Google polecenie "site:twojadomena.pl" i przeanalizować otrzymane wyniki.

Po drugie, w Search Console przejdź do sekcji Indeksowanie => Błędy indeksowania. Prawidłowy komunikat znajdujący się w narzędziu w sekcji “Błędy witryny” powinien wyglądać następująco:

seogroup.pl seogroup.pl

Po trzecie, przejdź do zakładki Indeks Google => Stan indeksowania. Jeżeli wykres będzie prezentował spadek oznacza to, że część lub cała strona (w odniesieniu do wykresu) została wyindeksowana przez Google.

Jeżeli wynik w SERP (wynikach wyszukiwania) jest pusty lub widoczne są tylko szczątkowe części Twojej strony, a w GSC nie pojawiają się błędy indeksowania, które naprowadzą Cię na źródło problemu, postępuj według kroków podanych poniżej:

1. Ustal preferowaną domenę

Opcję tę możemy ustawić w narzędziu, które przedstawiliśmy na początku: GSC. W tym celu przejdź do Opcji (klikając w ikonę trybika znajdującego się w prawym górnym rogu), po czym wybierz “Ustawienia witryny”.

seogroup.pl seogroup.pl

Wybierz preferowaną domenę (z adresem URL “z www” lub “bez www”), po czym zapisz ustawienia. By ustawić preferowaną domenę, witryna musi zostać dodana do Search Console w tych dwóch wersjach.

2. Blokowanie robota Google

Kolejnym krokiem jest ustalenie czy strona nie blokuje robotów Google, uniemożliwiając im przeskanowanie witryny, a co za tym idzie zaindeksowanie jej. Poniżej znajdują się dwie podstawowe metody weryfikacji dostępności witryny dla robotów Google:

2.1 robots.txt

Wpisz w oknie adresu przeglądarki: twojadomena.pl/robots.txt. Jeżeli otrzymasz błąd 404 lub inny, który będzie informował o tym, że taki plik nie istnieje wtedy możesz pominąć ten punkt. Jeśli pojawiły się jakieś informacje, sprawdź czy istnieją tam poniższe komendy:

User-agent: *

Disallow: /

 lub

User-agent: Googlebot

Disallow: /

W Google Search Console w sekcji Indeksowanie => Tester pliku robots.txt znajduje się narzędzie, które ułatwi przeanalizowanie konkretnego adresu URL pod względem blokowania go przez plik robots.txt.

2.2 noindex

Najszybszym sposobem sprawdzenia czy na stronie występuje tag noindex jest sprawdzenie źródła strony oraz wyszukanie frazy “noindex” w jej kodzie, w postaci:

 

seogroup.pl seogroup.pl

Poniżej znajduje się wyjaśnienie różnicy pomiędzy blokadą poprzez plik robots.txt, a tagiem noindex.

seogroup.pl seogroup.pl

3. Technologia strony - Javascript/Ajax

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie czy następuje zmiana adresu URL w oknie przeglądarki, gdy przechodzimy na podstrony serwisu – prawidłowo, gdy następuje ich zmiana. Ponadto Google nie zaindeksuje adresów URL, które posiadają w sobie znaki #. Jest to często spotykane w przypadku stron typu one-page.

4. Kod stanu

Prawidłowy kod odpowiedzi HTTP to: 200. Za pomocą narzędzia httpstatus.io należy sprawdzić czy strona zwraca taki właśnie kod. Jeśli jest inny, można zweryfikować go na stronie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_odpowiedzi_HTTP.

5. Szybkość ładowania strony

Google już jakiś czas temu poinformował, że szybkość ładowania strony to czynnik rankingowy. Dodatkowo ma on również bardzo duży wpływ na to czy dana strona zostanie zaindeksowana. Szybkość ładowania strony można sprawdzić w narzędziu gtmetrix.com i/lub PageSpeed Insight, przygotowanym przez Google.

6. Sprawdź robota Google

Po raz kolejny wracamy do nieocenionego narzędzia Search Console. Należy przejść do sekcji Indeksowanie => Pobierz jako Google. Poniżej przedstawione są czynności jakie powinny być wykonane w celu zaindeksowania podstrony:

seogroup.pl seogroup.pl

Po wykonaniu punktu 3, należy wybrać “Indeksuj ten URL i jego linki bezpośrednie”.

7. Filtr od Google

Przyszedł czas na przedstawienie czarnego scenariusza, jakim jest nałożenie kary na Twoją domenę. Może ona powodować usunięcie domeny z indeksu i blokadę jej indeksowania. W narzędziach dla Webmasterów w dziale Ruch związany z wyszukiwaniem => Ręczne działania znajdują się szczegółowe informacje na ten temat. Domyślnie (prawidłowo) powinna pojawić się poniższa informacja:

seogroup.pl seogroup.pl

Podsumowanie

Przejście przez powyższe punkty powinno pomóc w uzyskaniu infromacji na temat strony, w sprawdzeniu jej stanu oraz w zaindeksowaniu jej przez roboty Google. Jeżeli masz problem z brakiem widoczności swojej strony w Google, skontaktuj się z agencją SEOgroup.

Wojciech Władziński, Head of SEO, SEOgroup