Domena dla Polaków – dobra dla biznesu

Domena dla Polaków – dobra dla biznesu © ronstik - Fotolia.com

Rejestrowanie domen zawierających nazwisko właściciela to powszechna praktyka – zarówno wśród konsumentów, jak i w biznesie (szczególnie, jeśli nazwisko jest jednocześnie nazwą firmy).

Pula takich domen zwykle szybko się wyczerpuje, ale przed internautami z Polski otworzyły się nowe możliwości w tym względzie: dzięki wprowadzeniu końcówki domenowej .ski możliwe stało się rejestrowanie domen „nazwiskowych” w zupełnie nowej formie. Pierwsze analizy wykazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z tej możliwości.

Trudno się temu dziwić, bowiem nazwiska kończące się na –ski w sumie stanowią aż 70 proc. listy najbardziej popularnych aktualnie polskich nazwisk[1]. Liczba potencjalnie zainteresowanych taką domeną Polaków jest więc ogromna.

Zjawisko rejestrowania domen będących – dzięki skorzystaniu z końcówki .ski – jednocześnie kompletnym nazwiskiem nie jest jeszcze masowe, choć zainteresowanie wzrasta. Osobom chcącym skorzystać z takiej możliwości zalecamy pośpiech – pula najpopularniejszych nazwisk z pewnością szybko się wyczerpie. Oczywiście, liczba kombinacji zawierających imię (lub pierwszą jego literę) i nazwisko będzie znacznie większa

– komentuje Robert Paszkiewicz, dyrektor marketingu i sprzedaży OVH w Polsce.

Dodajmy, że prace nad wprowadzeniem do powszechnego użytku domeny .ski trwały ponad trzy lata – w jej stworzenie zaangażowali się zarówno przedstawiciele organizacji nadzorujących rozwój Internetu, jak i organizacji związanych ze sportami zimowymi – m.in. Międzynarodowej Organizacji Narciarskiej.

Miała być dla narciarzy…

Z założenia miała ona być wykorzystywana m.in. przez serwisy zajmujące się narciarstwem czy turystyką, witryny kurortów i sklepów wyspecjalizowanych w produktach narciarskich. Praktyka pokazuje jednak, że doskonale sprawdza się ona również w adresach prywatnych i firmowych stron Polaków, z dumą noszących nazwiska zakończone sufiksem – .ski.

Warto dodać, że nie jest to pierwsza sytuacja, w której domena stworzona z myślą o jednym zastosowaniu doskonale sprawdza się w innym. Przykładem może być choćby .tv, czyli domena niewielkiego, wyspiarskiego państwa Tuvalu, z której masowo korzystają stacje i serwisy telewizyjne z całego świata czy .fm – domena Mikronezji, wykorzystywana przez rozgłośnie radiowe. Inną domeną powiązaną z polskimi nazwiskami jest także czeskie rozszerzenie .cz

– dodaje Sebastien Almiron, Kierownik Produktu „Domeny” w OVH.

Domena generyczna najwyższego poziomu

.ski jest tzw. domeną generyczną najwyższego poziomu – należy do grupy domen, które stworzono z myślą o wyróżnieniu nazw stron firm działających w popularnych branżach (np. .house lub .dentist), witryn podejmujących określoną tematykę (.news, .fashion), czy instytucji i organizacji o określonym profilu (.museum, .academy). Obecnie dostępnych jest ok. 800 takich domen – ta lista zresztą wciąż rośnie, lada dzień zadebiutuje np. domena .wine.

Oficjalnie rejestracja domen .ski wystartowała we wrześniu 2015 r. i do tej pory globalnie zarezerwowano już ponad 5,9 tys. stron.

Nazwa domeny może mieć od 3 do 63 znaków, co powinno wystarczyć nawet dla najdłuższych, polskich nazwisk

– dodaje Robert Paszkiewicz.

Najpopularniejsze polskie nazwiska, MSW, 02.2015

1. NOWAK

2. KOWALSKI

3. WIŚNIEWSKI

4. WÓJCIK

5. KOWALCZYK

6. KAMIŃSKI

7. LEWANDOWSKI

8. DĄBROWSKI

9. ZIELIŃSKI

10. SZYMAŃSKI

[1] Źródło: 100 najpopularniejszych polskich nazwisk wg MSW, https://msw.gov.pl/pl/aktualnosci/12891,100-najpopularniejszych-polskich-nazwisk.html

QNAP