Elvira Gavrilova: Biznes podczas kryzysu — przystosujemy się, aby przetrwać

Elvira Gavrilova: Biznes podczas kryzysu — przystosujemy się, aby przetrwać Elvira Gavrilova

Elvira Gavrilova — współwłaścicielka i CEO EU międzynarodowej firmy reklamowej Amillidius, ekspert ds. Marketingu i PR, specjalista ds. promowania i budowania marki osobistej, redaktor naczelny czasopisma Financoff.


Elvira Gavrilova— w wieku 30 lat Elvirie udało się zbudować pomyślną karierę, zostać założycielem jednej z najbardziej prestiżowych ukraińskich projektów „Duma i uroda Ukrainy” oraz innych znaczących projektów. O jej osiągnięciach było wielokrotnie napisane w mediach, w tym w najważniejszych czasopismach biznesowych, takich jak Forbes.


Elvira Gavrilova dzisiaj mieszka i pracuje w Portugalii i dobrze zna problemy nie tylko ukraińskiego, ale całego europejskiego biznesu. Jako  kierownik europejskiego oddziału firmy reklamowej, doradzała kiedyś swoim klientom w kwestiach związanych z budowaniem strategii marketingowej. Elvira jest absolutnie pewna, że czasy niestabilności gospodarczej nie są powodem do wstrzymania działalności. Tryb oczekiwania nie doprowadzi do niczego dobrego, jest to droga do bankructwa. Koniecznym jest działanie, a przede wszystkim przekształcenie polityki marketingowej firmy. Trzeba zmienić podejście do swojej marki, interakcji z konsumentem, opanować nowe technologii i formy prowadzenia biznesu.


Tutaj jest przedstawiona para wskazówek od Elviry Gavrilovej na temat tego, jakie kroki należy podjąć przede wszystkim, aby kryzys przeszedł dla Państwa tak bezboleśnie, na tyle to możliwe, w celu utrzymania klientów oraz wiarygodnej reputacji firm, a również pozostać z zyskiem.

Elvira Gavrilova: jak przetrwać w czasie recesji



Elvira Gavrilova Elvira Gavrilova w przedstawicielstwie Amillidius w Warszawie (Polska).


Cyfrowa transformacja biznesu i przejście do Internetu


Przeniesienie części procesów online pomoże obniżyć koszty firmy. Dzisiaj jest to nie tylko trend, ale pilna potrzeba. A przyspieszony rozwój technologii internetowych jest wielką pomocą dla takiego przejścia. Oczywiście nie wszystkie czynności można wykonywać zdalnie, przynajmniej niektóre funkcje muszą zostać przeniesione do online, przy równoległym rozwoju firmy offline.


Takie przejście stawia na pierwszą pozycję technologię cyfrową,  w maksymalnym stopniu  dotyczy to marketingu. Dzięki cyfrowym narzędziom marketingowym możesz błyskawicznie dostarczać informacje o swojej marce tysiącom, a nawet milionom konsumentów. Wzmocnienie potencjału marketingu cyfrowego pomoże Państwa firmie szybko dostosować się do zmieniających się wymagań klientów. To strategiczne inwestycje marketingowe.


Dostosowanie wizerunku marki i linii produktów


Pamiętajcie, że kryzys zmienia priorytety i preferencje klientów. Dlatego dzisiaj musicie przejrzeć cele swojej firmy i zidentyfikować nowe sposoby ich realizacji. Czas skorygować swoje propozycje: muszą być trafne i rezonować z grupą docelową. Konieczna jest dogłębna analiza nowych potrzeb konsumenckich. I dostosowanie linii produktów lub stworzenie nowej specjalnie dla tych zmieniających się potrzeb. Aby dowiedzieć się, co może być przydatne dla Państwa klientów, musicie teraz ściśle komunikować się z grupą docelową.


Elvira Gavrilova Elvira Gavrilova z belgijskim baronem Alexandrem Zanzerem, konsultantem dyplomatycznym i jego żoną.


Wzmocnienie związku emocjonalnego z grupą docelową


W przypadku przedsiębiorstw zakres spadku gospodarczego powinien być odwrotnie proporcjonalny do rozwoju ich komunikacji. Dotyczy to również budowania relacji w firmie i, co najważniejsze, dialogu z potencjalnymi konsumentami. Musicie dostarczyć klientom więcej informacji i podawać je częściej. A co najważniejsze – słuchać docelowych odbiorców. Zwłaszcza w trudnych czasach klienci powinni czuć dwustronną komunikację z przedsiębiorstwem, być zaangażowanymi w proces.


Podczas kryzysu istnieje znacznie więcej zagrożeń dla reputacji marki w Internecie, w mediach społecznościowych, ponieważ w tym okresie ludzie są zdezorientowani i zirytowani. Konieczne jest zwrócenie maksymalnej uwagi na wzmocnienie reputacji, wykorzystanie do tego celu wszystkich dostępnych zasobów, materialnych i ludzkich.


Elvira Gavrilova Elvira Gavrilova na spotkaniu z księciem Jugosławii Michaelem, finansistą, filantropem. (Monako)

Utworzenie zespołu zarządzania kryzysowego


Jednym z takich zasobów może być zespół zarządzania kryzysowego, w którym wezmą udział przedstawiciele różnych działów firmy. Zadaniem takiego zespołu jest opracowanie wspólnej strategii reagowania na kryzys. A jego interakcja z agencją marketingową pomoże przeanalizować kanały promocji, dowiedzieć się, co przynosi zysk a co zabiera. Po pierwsze, dostosować strategię marketingową, aby uchronić zysk. Po drugie, wdrażać program antykryzysowy opracowany przez marketerów. Po trzecie, generować nowe pomysły na promocję.


Elvira Gavrilova: Marketing podczas kryzysu — test  na wytrwałość


Elvira Gavrilova Elvira Gavrilova na spotkaniu z Glinem Hutchinsonem, dyrektorem ds. rozwoju firmy Icon Connect


Szkolenie pracowników


W czasach kryzysu należy zwrócić szczególną uwagę na szkolenie pracowników. Nowe warunki wymagają nowych podejść i rozwiązań. Odpowiednio, wymagają bardziej wykwalifikowanych pracowników, które są w stanie szybko dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości.Według badań, firmy w ostatnich latach wydają na szkolenia nie więcej niż 4-5% swoich budżetów marketingowych. W czasach kryzysu nadszedł czas, aby zwiększyć tą część kosztów. Szczerze mówiąc, w Amillidius uważamy rozpowszechnianie wiedzy marketingowej w środowisku biznesowym za naszą misję społeczną. Dajemy klientom możliwość podniesienia własnego poziomu wiedzy podczas bezpłatnych seminariów, które odbywają się w naszych biurach.


Wzmocnienie relacji z agencjami jako kluczowymi partnerami

Nawet jeżeli budżety na reklamę i promocję muszą zostać zmniejszone, nie można rozerwać umów z agencjami marketingowymi. Przeciwnie, należy wzmocnić komunikację, starając się osiągnąć najbardziej korzystne dla obu stron warunki współpracy. Według statystyki, marki, które nie rezygnują z działań reklamowych podczas recesji, lepiej je tolerują. W latach 70-tych ubiegłego wieku  stowarzyszenie wydawnictw biznesowych American Business Press  przeprowadziło badanie i dowiedziało, że firmy, które nadal inwestują podczas kryzysu w marketing, zwiększają sprzedaż zarówno podczas kryzysu, jak i w kolejnych latach. Najnowsza statystyka Kantar (agencja badań marketingowych) wskazuje, że brak wydatków budżetowych na marketing podczas kryzysu prowadzi do spadku sprzedaży o 13%. Zmniejszenie kosztów o połowę skraca sprzedaż tylko o 1%.


Róbcie wnioski i pamiętajcie, że szybkie i kompetentne dostosowanie strategii marketingowych będzie kluczem do osiągnięcia udanych wyników i utrzymania biznesu podczas kryzysu.