Ewolucja telefonu – jak smartfon zrewolucjonizował pracę w firmie

Ewolucja telefonu – jak smartfon zrewolucjonizował pracę w firmie Ewolucja telefonu

Dekady postępu technologicznego sprawiły, że pod względem możliwych zastosowań smartfon przeskoczył telefon komórkowy, czyli swojego przodka, o wiele długości.

Dotyczy to nie tylko sposobów, w jaki możemy wykorzystać to urządzenie do rozrywki czy pracy. Jak rozwijała się funkcjonalność smartfonów i do jakiego stopnia może być przydatny w życiu zawodowym?


Według serwisu Statista na całym świecie istnieje obecnie co najmniej 3 miliardy działających smartfonów, a ma być ich więcej (https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-users-worldwide/). Co jednak ciekawe, pomimo że wywodzą się z prostych telefonów, urządzenia te coraz rzadziej używane są do dzwonienia. Przykładowo w Wielkiej Brytanii w roku 2017 po raz pierwszy odnotowano spadek liczby połączeń mimo rekordowo niskich cen, o czym świadczą dane przeanalizowane przez Ofcom (https://www.bbc.com/news/technology-45033302). Jak doszło do tak diametralnej zmiany sposobie użytkowania smartfonów?


 


Przecierając szlaki


 


Historia dzisiejszych smartfonów zaczyna się około roku 1973, kiedy to na rynek trafił pierwszy telefon komórkowy Motorola. Był on nie tylko niebotycznie drogi, ale też nieporęczny – masa prawie jednego kilograma nie zachęcała do częstego noszenia go przy sobie. Specjaliści od technologii nie zaprzestali jednak prac nad ideą mobilnego telefonu, stopniowo zmniejszając jego wymiary i zwiększając wydajność, czego dowodem było wysłanie w roku 1992 pierwszej wiadomości tekstowej. Przełomowym okazał się rok 1999, kiedy miała miejsce premiera Blackberry, czyli pierwszego telefonu umożliwiającego wysyłanie e-maili (https://www.techwalla.com/articles/how-have-cell-phones-changed-over-time). Premiera tego telefonu okazała się małą rewolucją, która przetarła szlaki coraz bardziej wielozadaniowym urządzeniom od takich gigantów technologicznych jak Apple, Samsung czy LG.


 


E-mail to tylko początek


 


Premiera Blackberry była pierwszym krokiem na drodze do zmiany smartfonu w swoiste mobilne biuro. Zaczęło się od e-maili, ale wraz z biegiem lat urządzenie zyskiwało coraz więcej przydatnych w pracy biurowej funkcji. Możliwa stała się wspólna praca na dokumentach i projektach w chmurze, pojawiły się też nowe sposoby na zwiększenie koordynacji zespołu. Za przykład może tu posłużyć między innymi aplikacja Slack, czyli rozbudowane połączenie komunikatora głosowego z organizerem, wyszukiwarką itp. Rezultatem rozwoju aplikacji przeznaczonych dla pracowników biurowych jest to, że – jak dowodzi badanie przeprowadzane przez firmę Samsung – obecnie pracownicy aż 98% firm z całego świata wykorzystują smartfony do celów pracowniczych(https://www.mibar.net/blog/5-mobile-office-productivity-statistics-you-need-to-know/). Biuro to jednak nie jedyne środowisko pracy, gdzie smartfon może przyczynić się do zwiększenia produktywności. Jakie są inne ciekawe zastosowania tego gadżetu?


 


Smartfon jak terminal


 


Za przykład takiego rozwiązania może tu posłużyć SoftPOS PeP, czyli innowacyjne połączenie smartfona z terminalem płatniczym. SoftPOS PeP to projekt, który zadebiutował w naszym kraju dzięki staraniom firm Polskie ePłatności i Mastercard, a jego głównym założeniem jest umożliwienie wszystkim przedsiębiorcom przyjmowania płatności w dowolnym miejscu. Jako, że firma oferuje w Programie Polska Bezgotówkowa do 3 terminali w telefonie za 0zł przez 12 miesięcy, jest to idealne rozwiązanie dla mniejszych przedsiębiorstw, które jak dotąd nie zdołały wprowadzić do swojej działalności płatności bezgotówkowych. Co więcej, aplikacja jest poręczna, i bardzo prosta w obsłudze. Zdobycie SoftPOSa PeP wraz z smartfonem również nie jest skomplikowane – wystarczy wypełnić formularz na stronie Polskie ePłatności, by zgłosić swoją chęć do skorzystania z oferty.


 


Firmowy smartfon już dawno przestał służyć tylko do dzwonienia i wysyłania wiadomości, stając się zamiast tego mobilnym biurem. Gadżet ten może być niezwykle przydatny również w sektorze usług i sprzedaży, o czym świadczą takie rozwiązania jak SoftPOS PeP. Dzięki nim szansę na rozwinięcie skrzydeł dostają mniejsze firmy, które jak dotąd omijały zyski płynące z akceptowania płatności bezgotówkowych.