Jak podróżować po Słowenii samochodem ciężarowym?

Jak podróżować po Słowenii samochodem ciężarowym? shell.pl/

Słowenia rzadko bywa miejscem docelowym tras samochodów ciężarowych, jednak to niewielkie państwo jest ważnym przystankiem w drodze na południe Europy, a zatem do Włoch lub na Bałkany. Co w tym malowniczym kraju czeka kierowców?

Z powodu niewielkiego terytorium w całej Słowenii funkcjonuje pięć autostrad o łącznej długości tylko 550,7 km. Z kolei wszystkie drogi ekspresowe nie mają nawet 100 km. Omijanie płatnych odcinków dróg jest więc bezcelowe. Dlatego warto wyjaśnić, jak należy poruszać się po głównych arteriach tego kraju.

Przepisy drogowe – najważniejsze informacje

Sieć dróg w Słowenii jest bardzo skromna, lecz zadbana. Drogi są dobrej jakości, jednak miejscami są bardzo wymagające ze względu na górski charakter – nie brakuje stromych podjazdów i ostrych zakrętów, co stanowi wyzwanie zwłaszcza dla pojazdów o dużych rozmiarach.

Prędkości, jakie można osiągać na słoweńskich drogach, są zbliżone do polskich przepisów. Auta osobowe i ciężarowe w terenie zabudowanym mogą jeździć z maksymalną prędkością 50 km/h. W terenie niezabudowanym dozwolone jest poruszanie się z prędkością do 90 km/h. Na drogach ekspresowych auta osobowe mogą jeździć maksymalnie 110 km/h, a jeśli masa pojazdu przekracza 3,5 t, ograniczenie wynosi 80 km/h. Podobne rozróżnienie obowiązuje na autostradach – auta osobowe mogą poruszać się po nich maksymalnie 130 km/h, a ciężarowe – 90 km/h.

Każdy kierowca podróżujący po kraju musi mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, a światła mijania należy włączać przez cały rok. Z powodu trudnych, górzystych terenów zimą wymagane są opony zimowe (od 15 listopada do 15 marca). Przestrzeganie przepisów jest niezwykle ważne, ponieważ mandaty w Słowenii bywają dotkliwe i mogą wynosić nawet kilkaset euro. Przydatną informacją jest także fakt, że na autostradzie nieuruchomiony samochód może przebywać maksymalnie 2 godziny i tylko w przypadku, jeżeli jego położenie nie stwarza zagrożenia dla ruchu. W innym przypadku auto zostanie odholowane na koszt właściciela.

Opłaty drogowe w Słowenii

Pod koniec 1993 roku zarządcą i operatorem została Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji, czyli po prostu DARS GO. W ubiegłym roku doszło do ważnych zmian w słoweńskim systemie poboru opłat drogowych. W kwietniu 2018 karty DARS zostały zastąpione przez elektroniczny system DarsGO, co wiąże się z nowymi obowiązkami menedżerów flot oraz samych kierowców. Wprowadzono bowiem obligatoryjne posiadanie urządzenia pokładowego, które przekazuje do systemu informacje o przejechanej trasie. OBU DarsGO należy przytwierdzić do przedniej szyby. Zanim jednak kierowca będzie mógł ruszyć w trasę, trzeba dokonać rejestracji, gdzie określona zostanie m.in. kategoria pojazdu. Słoweńcy posiadają stosunkowo prosty podział, uzależniony od liczby osi w samochodzie powyżej 3,5 t. Dla aut posiadających do trzech osi przypisana jest kategoria R3, natomiast jeśli osi jest więcej, pojazd kwalifikowany jest do kategorii R4.

Rejestracja w systemie DARS

O rejestracji w słoweńskim systemie opłat drogowych trzeba pomyśleć już na etapie planowania trasy, ponieważ pierwszym krokiem jest internetowa rejestracja na stronie operatora. Urządzenie pokładowe można zamówić kurierem do Polski lub kupić i zainstalować na miejscu. Koszt OBU jest jednorazowy i wynosi 10 €. Kiedy samochód przekracza słoweńską granicę, konieczne jest zatrzymanie się w jednym z punktów serwisowych w celu przypisania urządzenia pokładowego do konkretnego pojazdu. Samowolne przenoszenie OBU z jednego auta do drugiego jest nielegalne – można tego dokonać tylko poprzez serwis DARS. W Słowenii funkcjonuje siedem macierzystych placówek operatora i aż 64 serwisy partnerów DarsGO w sieci autostrad oraz ich pobliżu.

Jak płacić za przejazd?

Opłaty drogowe na Słowenii naliczane są na podstawie przejechanego dystansu, liczby osi pojazdu oraz klasy emisji spalin. Rozliczenia można dokonać na dwa sposoby. Pierwszym jest doładowanie konta przedpłatowego kwotą od 10 € do 1000 €. Podczas przejazdu przez bramki system automatycznie pobiera wyliczoną sumę. Wygodniejsze wydaje się rozliczenie w trybie post-pay. W czasie jazdy słoweńskimi drogami opłaty sumują się, a rachunek wystawiany jest po zakończeniu trasy. Rozwiązanie to stosowane jest głównie przez właścicieli kart paliwowych, które – jak m.in. Shell Card – pozwalają zebrać w jednej fakturze wydatki na paliwo oraz opłaty drogowe. To wygodna forma rozliczenia, która odciąża kierowcę. Nie trzeba bowiem obawiać się, że pieniądze na koncie DARS skończą się i konieczne będzie awaryjne doładowanie.