Jak przygotować skuteczny program motywacyjny?

Jak przygotować skuteczny program motywacyjny? NF.pl

W dobie silnej konkurencji dobrze dobrany program wsparcia sprzedaży może stać się przewagą firmy na rynku. Budowanie dobrych relacji z partnerami handlowymi przekłada się na wzrost sprzedaży i rekomendacje produktów.

Przed rozpoczęciem programu lojalnościowego należy zdefiniować jego cele. Mogą być to na przykład:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • budowa dystrybucji,
  • zachęcenie do wyboru wysokomarżowych produktów.

Kolejny krok to koncepcja programu. Należy określić jasne i zrozumiałe dla uczestników zasady nagradzania, stworzyć regulamin oraz przygotować kreację dopasowaną do kanałów komunikacji. Powodzenie lub porażka programu często zależy od tego czy grupa docelowa rozumie w jaki sposób może dostać nagrodę. Jeśli benefitem jest przedpłacona karta premiowa, ważne jest, aby partner handlowy wiedział dokładnie za co może ją otrzymać. Program motywacyjny powinien wspierać nie tylko najlepszych do przekraczania i tak już najwyższych wyników, ale zachęcać pozostałych handlowców do zwiększania obrotów.

Istotnym elementem planowania programu lojalnościowego i wsparcia sprzedaży jest także budżet. Należy go tak zaplanować, aby środków wystarczyło na cały okres trwania akcji. Jeśli uczestnik spełni warunki (na przykład zwiększy udział produktów wysokomarżowych z pięciu do 15 proc.) i nie otrzyma premii, ponieważ budżet został wyczerpany, może to niekorzystnie wpłynąć na przyszłą współpracę.

Karta przedpłacona jako nagroda, która spełnia marzenia

Nie tylko forma programu wsparcia sprzedaży jest ważna, ale również sama nagroda. Uczestnicy to coraz bardziej wymagająca i świadoma grupa, często znudzona ilością prowadzonych akcji, oczekująca natychmiastowej gratyfikacji. Coraz bardziej popularne są nagrody dające swobodę wyboru. Dlatego firmy częściej decydują się na przedpłacone karty premiowe. Karty dostarczają pozytywnych emocji i spełniają warunek natychmiastowej gratyfikacji. Można je elastycznie dopasować do założeń każdego programu wsparcia sprzedaży. Z zasady karty przedpłacone są akceptowane na całym świecie i w internecie, ale na życzenie klienta firma Edenred przygotuje karty premiowe z akceptacją do jednej branży lub kilku wybranych, np. biura podróży, sklepy ze sprzętem AGD/RTV, perfumerie, lub tylko do punktów sprzedaży klienta lub jego partnera biznesowego. Karty premiowe z wybranym zakresem akceptacji są najbardziej zbliżone do nagród rzeczowych czy popularnych voucherów turystycznych. Co więcej doskonale je zastępują, ponieważ obdarowany samodzielnie w dogodnym dla siebie czasie i miejscu wybiera nagrodę, która spełni jego marzenia.

Zaufanie ważne w biznesie

Nie warto samodzielnie realizować programów lojalnościowych czy motywacyjnych. Dużo korzystniejsza kosztowo i czasowo jest współpraca z właściwym partnerem. Wybór firmy do obsługi akcji lojalnościowych powinien uwzględniać przede wszystkim jej wiedzę i doświadczenie oraz know-how. Ważne są rzetelność i szybkość świadczonych usług, a także elastyczne dostosowanie się do potrzeb klienta i sprostanie jego oczekiwaniom. Z jednej strony chodzi o profesjonalne doradztwo, a z drugiej trzeba pamiętać, że to klient ma konkretne wymagania i cele, do których firma obsługująca program lojalnościowy i wsparcia sprzedaży musi się dopasować. Są to bardzo istotne elementy, które wpływają na powodzenie i skuteczność prowadzonego programu.

Edenred – doświadczony partner

Edenred jest światowym liderem w usługach przedpłaconych. Wyróżnia nas wiedza branżowa i operacyjna, dlatego wraz z marką Global Rewards® dostarczamy bezkonkurencyjne rozwiązania oraz niezawodny serwis w obszarach wsparcia sprzedaży, motywacji i budowania lojalności na rynkach B2B i B2C. Edenred służy nie tylko 50-letnim doświadczeniem, ale także wiedzą i know-how oraz zespołem specjalistów. Ważna jest dla nas rzetelność i szybkość świadczonych usług, a także sprostanie niestandardowym oczekiwaniom klientów.

Edenred w Polsce dostarcza rozwiązania oparte na kartach przedpłaconych w trzech kategoriach: motywacja pracowników, lojalność w biznesie oraz zarządzanie wydatkami firm.

Autor tekstu: Mariusz Cichy, Dyrektor Sprzedaży w kategorii Programy Lojalnościowe w Edenred Polska