Jak zadbać o optymalne warunki pracy?

Jak zadbać o optymalne warunki pracy? ajprodukty.pl

To, jakie warunki pracy oferuje pracodawca, ma wpływ nie tylko na zdrowie pracownika, lecz także na funkcjonowanie całej firmy i jej finanse. Jak zoptymalizować warunki pracy, by były korzystne dla obu stron?

Z danych udostępnionych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wynika, że w 2015 roku polscy pracownicy spędzili na zwolnieniu lekarskim aż 266 milionów dni, czyli średnio każdy pracownik był chory przez 16 dni roboczych. To dużo, tym bardziej, gdy weźmie się pod uwagę koszty, jakie ponosi z tego tytułu pracodawca. Nie tylko bowiem wypłaca nieobecnemu pracownikowi pełne wynagrodzenie (jeśli zwolnienie nie przekracza 33 dni), ale też ponosi koszty pracy innych pracowników, wynikające z zapłaty za nadgodziny w ramach zastępstwa, albo koszty przeprowadzenia rekrutacji w celu zatrudnienia innej osoby na zastępstwo. Jak podaje ZUS, najczęstszą przyczyną zwolnień lekarskich (wyłączywszy te związane z macierzyństwem) są choroby kości i mięśni (14,4%). Te z kolei są związane z warunkami pracy.

Ergonomia w miejscu pracy ma znaczenie

Temat ergonomii w kontekście środowiska pracy nie przestaje być jednym z ważniejszych zagadnień dotyczących działania nowoczesnej firmy. Ergonomia, rozumiana jako wzajemna relacja między pracownikiem a miejscem, w którym wykonuje on swoją pracę, jest też coraz bardziej w cenie, gdy mowa o rekrutacji nowych specjalistów. Badania przeprowadzone przez agencję United Mind wśród populacji Szwedów wykazały, że dla 79% pracowników ergonomiczne wyposażenie biura jest w równym stopniu ważne co wysokość zarobków. Wynik ten jednoznacznie wskazuje kierunek, w jakim powinny podążyć nowoczesne przedsiębiorstwa, chcąc pozyskać wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Biura, które nie spełniają wymogów ergonomii, tracą na atrakcyjności. Brak rozwiązań ergonomicznych ma też inne skutki, przede wszystkim związane ze zdrowiem i z samopoczuciem pracowników. Dolegliwości fizyczne w postaci nadmiernego obciążenia mięśniowo-szkieletowego (przejawiającego się m.in. bólem pleców, szyi, ramion, kręgosłupa i mięśni), a także dolegliwości psychiczne spowodowane hałasem czy złym oświetleniem (rozdrażnienie, stres, spadek koncentracji) prowadzą do sytuacji niekomfortowych, odczuwalnych zarówno przez pracownika, jak i pracodawcę.

Wygoda pracownika z korzyścią dla pracodawcy

Żeby zobaczyć zyski, najpierw trzeba zainwestować. Zasada ta odnosi się również do warunków miejsca pracy oferowanych przez firmę. Wygodne, urządzone zgodnie z zasadami ergonomii stanowisko pracy to pierwszy krok do tego, by możliwie zminimalizować absencję pracowniczą w biurze, związaną z dolegliwościami wynikającymi z niewłaściwej pozycji podczas wykonywania obowiązków służbowych. Krzesło z regulowaną wysokością siedziska i podpórką pod plecy, wyprofilowany podnóżek, podkładka pod nadgarstek – to najważniejsze rozwiązania dla stanowiska biurowego. Równie ważne są biurka z możliwością regulowania ich wysokości, umożliwiające nie tylko idealne dopasowanie wysokości blatu do poziomu siedziska krzesła, ale też – jeśli tak pracownikowi wygodniej – pracę w pozycji stojącej. Biurka z regulowaną wysokością są dostępne m.in. w ofercie firmy AJ Produkty. Zostały wyposażone w mocny silnik elektryczny, zapewniający równomierną regulację wysokości, przy czym zakres wysokości jest dość szeroki (od 660 mm do 1290 mm), a sam proces regulacji niezwykle prosty – wystarczy nacisnąć znajdujący się pod blatem guzik. Biurka mają mechanizm antyzgnieceniowy, który wykrywa przeszkody podczas podnoszenia lub opuszczania blatu i szybko reaguje, zatrzymując blat.

Jak wynika z badań ErgoTest, w Polsce zaledwie 2% stanowisk biurowych spełnia wszystkie wymogi ergonomii, przy czym aż 51,6% stanowisk nie spełnia nawet tych podstawowych. Optymalne warunki pracy to korzyść zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy oraz jego firmy. Warto o tym pamiętać.