Jak zamówic serwer - krok po kroku

Jak zamówic serwer - krok po kroku Photo credit: Argonne National Laboratory / Foter

Każda firma, która myśli o stworzeniu profesjonalnego serwisu WWW, prędzej czy później stanie przed koniecznością zamówienia hostingu. Warto wiedzieć, jak szybko i sprawnie tego dokonać.

Pozwoli to uniknąć często popełnianych błędów, które mogą wpływać niekorzystnie na funkcjonowanie posiadanej usługi.

Hosting. Co to takiego?

Jest to usługa, polegająca na udostępnianiu Klientom przestrzeni dyskowej oraz narzędzi do jej administrowania. Najczęściej zamieszczane są na nim elementy niezbędne do wyświetlenia strony WWW przedsiębiorstwa. Po wpisaniu w pasek przeglądarki internetowej adresu domeny, która prowadzi do witryny, na komputer Internauty pobierana jest zawartość serwisu internetowego. Jednak ograniczanie roli serwera jedynie do nośnika firmowej witryny sprawia, że jego możliwości nie są wykorzystywane w pełni. Coraz popularniejsze jest używanie przez przedsiębiorstwa hostingu do archiwizowania firmowej poczty elektronicznej, a także do wymiany pomiędzy pracownikami i klientami ważnych plików.

Podobne artykuły:



Firma, która chce zamówić serwer, może przebierać w szerokim wachlarzu ofert. W zależności od potrzeb może to być serwer dedykowany lub współdzielony (tzw. VPS). Pierwsze rozwiązanie to dzierżawienie fizycznej maszyny, na której instalowane są pliki oraz oprogramowanie umożliwiające właścicielowi zarządzanie hostingiem. Rozwiązanie to jest dobre dla bardzo wymagających klientów, potrzebujących wysokich parametrów. Decydują się na nie głównie duże instytucje i korporacje, posiadające wykwalifikowanych informatyków, którzy zarządzają usługą. Taki wybór pociąga za sobą wysokie koszty (od kilku do kilkuset tysięcy złotych rocznie) i konieczność specjalistycznej obsługi. Z tego powodu zdecydowana większość firm uznaje, iż lepszym rozwiązaniem jest zamówienie tzw. hostingu wirtualnego. Powstaje on w wyniku wydzielenia w pamięci maszyny fizycznej, jaką jest serwer, obszarów wirtualnych, które są udostępniane Klientom. Zarządzanie nimi odbywa się poprzez programy umożliwiające pełne i samodzielne administrowanie hostingiem. Narzędzie takie powinno pozwalać na swobodne konfigurowanie kont pocztowych, powierzchni dyskowej, baz danych, itp.

Jak wybrać usługodawcę?

Przed dokonaniem zamówienia warto przyjrzeć się ofertom proponowanym przez hostingodawców. Na polskim rynku działa wiele firm oferujących dzierżawę serwerów, a wybierając jedną z nich podejmuje się decyzję na lata, dlatego powinna być ona przemyślana. Nie należy kierować się wyłącznie ceną, chociaż jest to ważny argument, zwłaszcza dla przedsiębiorstw, które dopiero zaczynają swoją działalność. Za wirtualny serwer w skali roku przyjdzie zapłacić, w zależności od jego parametrów, od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Należy zwrócić uwagę także na parametry przyszłej usługi. Ważne jest, aby transfer rozliczany był w skali roku. Zapobiegnie to przerwom w funkcjonowaniu serwera, gdy w jednym miesiącu jego wykorzystanie będzie bardziej intensywne. Kolejny ważny parametr to powierzchnia dyskowa, powinna być ona wystarczająco duża, aby pomieścić wszystkie pliki. Jednocześnie warto przemyśleć co znajdzie się na serwerze. Wybór zbyt wygórowanej oferty sprawi, że możliwości usługi nie będą efektywnie wykorzystywane.

Najwięksi hostingodawcy poza specyfikacją podają również tzw. parametry bezpieczeństwa, czyli dane dotyczące wykorzystania usługi przez pojedynczego użytkownika. Są one kluczowe w przypadku korzystania z hostingu współdzielonego, gdyż zapewniają stabilność funkcjonowania kont wszystkich klientów. Nie ma możliwości by przekroczyć parametry, gdyż powodowałoby to niedogodności dla innych użytkowników współdzielonego serwera. Jednocześnie jawność parametrów bezpieczeństwa pozwala zaplanować przyszłe wykorzystanie usług.

Profesjonalny hostingodawca powinien posiadać także własne Data Center, czyli centrum, w którym utrzymywane jest całe zaplecze technologiczne (łącza telekomunikacyjne, serwery itp.). Musi również zapewniać swoim klientom profesjonalną pomoc w postaci Biura Obsługi Klienta – prowadzonego przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Dobrze jest wiedzieć, jak można się z nim skontaktować (np. telefon, livechat, e-mail, fax itp.). Analiza wszystkich elementów składających się na działalność hostingodawcy, pozwoli ocenić jakość świadczonych przez niego usług. Bezwzględnie należy także zapoznać się z regulaminem. Znajomość jego zapisów pozwala na świadomy zakup usługi

Alicja Marciniak NetArt (serwis nazwa.pl)

Dalej

x

0 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki