Jakie mogą być konsekwencje kradzieży danych osobowych?

Jakie mogą być konsekwencje kradzieży danych osobowych? chronpesel.pl

W 2017 roku doszło do rekordowych inwestycji w zakresie ochrony danych osobowych. Jak podaje w swoim raporcie Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, nie zmniejszyło to jednak ryzyka kradzieży danych na skutek cyberataku.

Kradzież danych osobowych codziennością?

Według danych opublikowanych na ChronPESEL.pl do wyłudzenia kredytu na skradzione dane dochodzi średnio co 12 minut. Tylko w 2017 roku wykryto 47 tysięcy prób wyłudzenia kredytu lub pożyczki, a zaledwie w przypadku 6 tysięcy udało się temu zapobiec. To tylko 13 proc. wszystkich takich prób. Co ciekawe, przestępcy mogą potrzebować zaledwie 5 minut na wyłudzenie kredytu czy pożyczki. Najbardziej zaskakujące jest to, że do kradzieży danych osobowych może dojść nawet w bardzo dobrze zabezpieczonych bankach i innych znanych instytucjach, które przecież inwestują ogromne środki w kwestie związane z bezpieczeństwem, zatrudniają również najlepszych specjalistów. We wszystkich potencjalnych miejscach wystarczy jednak zaledwie jedna nieuczciwa osoba. Przyjrzyjmy się tylko tym głośniejszym sprawom:
Wyciek danych z ING Banku Śląskiego, mBanku, Idea Banku oraz Credit Agricole – we wrześniu 2017 roku w sieci pojawiła się oferta sprzedaży danych pochodzących z wymienionych banków. Ponad 3 tysiące rekordów zaoferowano w cenie… 3 zł za sztukę. Z propozycji wynikało, że nabywca tych danych otrzymywał je na wyłączność, a były to m.in. imię i nazwisko właściciela, numer konta, numer PESEL czy saldo rachunku.
Wyciek danych 57 milionów klientów Ubera – w 2016 roku doszło do poważnej kradzieży danych osobowych popularnej firmy, która oferuje możliwość zamawiania usług transportowych. Co ciekawe, oficjalne informacje na ten temat pojawiły się dopiero w listopadzie 2017 roku. Agencja Bloomberg poinformowała, że Uber zapłacił hakerom za zniszczenie tych danych 100 tysięcy dolarów, ale firma nie potwierdziła tych informacji.
Pożyczki na dane 170 osób wyłudzone przez pracownicę urzędu skarbowego – do opisanej sytuacji doszło w Łęczycy. Pracownica tamtejszego urzędu skarbowego zaciągała na dane podatników pożyczki na kwoty od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Ofiary dowiadywały się o tym zazwyczaj dopiero, kiedy o zwrot niespłacanej pożyczki upominały się firmy windykacyjne i komornicy.

Powyższe zdarzenia pokazują, że kradzież danych osobowych może dotyczyć nas wszystkich.

Kradzież danych osobowych – jak się zabezpieczyć?


Prawda jest niestety brutalna – żadna osoba, firma czy instytucja nie może dać nam gwarancji, że nie dojdzie do wycieku naszych danych osobowych. Sami możemy jednak wykorzystać możliwości zabezpieczenia się przed taką sytuacją. Na pewno istotnym krokiem dla ochrony danych osobowych jest korzystanie z platformy ChronPESEL.pl. Serwis współpracując ze 120 firmami pożyczkowymi, 328 bankami oraz 27 operatorami komórkowymi, zapewnia ochronę przed wyłudzeniami oraz skutkami zaciągnięcia zobowiązań na wykradzione dane osobowe.

Zasada działania platformy jest bardzo prosta. W momencie, kiedy ktoś posłuży się danymi klienta i sprawdzi go w KRD (Krajowym Rejestrze Długów), każdorazowo otrzyma on powiadomienie SMS-em i e-mailem. Taka informacja może oznaczać, że ktoś właśnie próbuje dokonać na dane konsumenta zakupu ratalnego albo wziąć pożyczkę czy kredyt (o ile oczywiście to nie on sam złożył wniosek o pożyczkę czy o umowę abonamentową). Klient ma dzięki temu możliwość szybkiej reakcji, w tym przede wszystkim kontaktu z numerem alarmowym 717737800, pod którym doradca ds. prawnych powie, co należy po kolei zrobić. Dodatkowo otrzymamy e-mailem komplet dokumentów do wysłania, wraz z listą instytucji, do których należy je przesłać, aby przeciwdziałać skutkom. W ramach ChronPESEL.pl działa również ochrona prawna, czyli zwrot kosztów prawnika, gdy do wyłudzenia już doszło i klient będzie musiał dochodzić swoich praw przed sądem.

Zabezpieczajmy nasze dane!

Przestępca, który ma dostęp do naszych danych osobowych, może narobić nam wielu problemów. Ograniczenie ryzyka związanego z takimi sytuacjami powinno być dla konsumentów kluczowe – tym bardziej w czasach, w których tyle miejsca poświęca się zagadnieniu ochrony danych osobowych.