Kto decyduje się na e-zakupy, co lubi, a czego nie znosi

Kto decyduje się na e-zakupy, co lubi, a czego nie znosi cinkciarz.pl

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, już 52 proc. polskich internautów dokonuje zakupów w sieci. To dobra informacja dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Warto zatem znać ich preferencje!

Aż 34 proc. respondentów deklaruje, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy dokonało zakupów w internecie. Co czwarty internauta przyznaje, że w ostatnim półroczu kupował w sieci przynajmniej pięć razy.

Realizację elektronicznych zakupów częściej deklarują kobiety. Szczególną przewagę uzyskują w kategorii powyżej 5 zamówień w półroczu (o 24 punkty procentowe więcej w stosunku do mężczyzn). Pod względem wieku najbardziej aktywna jest grupa 25-44 lata.

Internetowe zakupy dużą popularnością cieszą się wśród mieszkańców średnich i dużych miast (pow. 100 tys. mieszkańców), choć prawdziwi zakupoholicy, zamawiający przynajmniej pięć razy w ciągu sześciu miesięcy, mieszkają w miastach pow. 500 tys. mieszkańców.

Wygoda dźwignią handlu

Osoby dokonujące zakupów przez internet cenią sobie wygodę związaną z opłatą zamówienia. Wśród najpopularniejszych form płatności ankietowani wskazują szybkie przelewy online, tradycyjne przelewy wymagające wpisania numeru rachunku oraz płatność kartą przy składaniu zamówienia.

Aż 24 proc. badanych wyjaśnia, że najczęściej decyduje się na płatność za pomocą szybkiego przelewu, którą można wykonać w kilku prostych krokach, bez konieczności wpisywania zbyt wielu danych. Metoda ta została również wskazana jako najwygodniejsza, wygrywając m.in. z wysyłką za pobraniem czy tradycyjnym przelewem.

Płatności online przepisem na sukces?

Zaoferowanie praktycznego systemu płatności online przez sklep internetowy może się przełożyć na większe zadowolenie klientów. Rozwiązanie tego typu to komfort dla obu stron. Klient może wygodnie opłacić zamówienie, bez konieczności przepisywania numeru rachunku bankowego czy wartości koszyka, natomiast sprzedawca szybciej przystąpi do realizacji.

Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu systemu płatności online, sklep powinien dokładnie przeanalizować warunki oferowane przez poszczególnych operatorów. Oferty mogą się bowiem różnić wysokością prowizji czy chociażby sposobem i terminem wypłaty zgromadzonych środków.

Dodatkowym atutem mogą być płatności w wielu walutach. Usługę tego typu oferuje portal finansowy Cinkciarz.pl. Dzięki CinkciarzPay klienci mogą szybko i wygodnie płacić w wybranej przez siebie walucie, korzystając z atrakcyjnych warunków przewalutowania.

Kto nie toleruje braku wersji mobilnej

Co może zniechęcać internautów do zakupów w sieci? Brak mobilnej wersji strony internetowej sklepu wywołuje negatywną reakcję u 70 proc. konsumentów. Jeszcze trzy lata temu odsetek ten wynosił 57 proc.

Aż 18 proc. badanych deklaruje, że nie dokona transakcji w przypadku braku wersji mobilnej. Najbardziej wrażliwa pod tym kątem jest najmłodsza grupa konsumentów w wieku od 15 do 18 lat, wśród której zaledwie 3 proc. badanych nie reaguje negatywnie na taką niedogodność.

Niechętnie do braku wersji mobilnej odnoszą się również nieco starsi internauci w wieku 33-44 lat, a także mieszkańcy małych i średnich miast. Z drugiej strony największą wyrozumiałością odznaczają się osoby zamieszkujące wsie, choć także tutaj stanowią one mniejszość - zaledwie 36 proc.

Przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe powinni zwracać uwagę na wiele elementów i ciągle udoskonalać swoje usługi. Wprowadzenie szybkich płatności i zadbanie o mobilną wersję strony internetowej to dopiero początek. Nadążanie za zmieniającymi się trendami w e-commerce może być jednak kluczem do powiększenia bazy swoich klientów.