Motoryzacja kluczowym sektorem polskiej gospodarki

Motoryzacja kluczowym sektorem polskiej gospodarki Jenny Rollo / stock.xchng

Polska jest globalnym liderem w produkcji części i podzespołów motoryzacyjnych - powiedział minister gospodarki Janusz Piechociński podczas spotkania branży motoryzacyjnej.

- Branża motoryzacyjna od wielu lat odgrywa istotną rolę w polskiej gospodarce, zarówno pod względem udziału w wartości dodanej brutto, inwestycjach, jak i dochodach pracowników sektora – powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński podczas prezentacji raportu „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”. Spotkanie odbyło się 28 października 2013 r. w Ministerstwie Gospodarki.

Wicepremier Piechociński podkreślił, że w I półroczu 2013 r. w przemyśle motoryzacyjnym w naszym kraju zatrudnienie znalazło ponad 156 tys. osób, co stanowi blisko 9 proc. pracowników przetwórstwa przemysłowego.

Podobne artykuły:

– Coraz większe znaczenie odgrywa też szkolnictwo zawodowe, a firmy motoryzacyjne coraz częściej współpracują ze szkołami i uczelniami wyższymi, organizując staże i praktyki – powiedział.

Polska globalnym liderem

Wicepremier zaznaczył, że Polska jest również globalnym liderem w produkcji części i podzespołów motoryzacyjnych.

– Podczas mojej ostatniej wizyty w krajach azjatyckich  przekonałem się o dużym zainteresowaniu naszymi komponentami. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku zapadną wiążące decyzje dotyczące współpracy z polskimi firmami – dodał. Przypomniał, że w tylko w pierwszych siedmiu miesiącach 2013 r. eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego do krajów pozaunijnych wzrósł o blisko 20 proc.

W jego opinii zachętą dla zagranicznych inwestorów do lokowania swojego kapitału właśnie w Polsce, była decyzja o przedłużeniu funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych do 2026 r. – Chcielibyśmy również zwiększyć elastyczność form pomocy dopuszczalnej dla przedsiębiorców inwestujących na terenach SSE – dodał.

Szef resortu gospodarki podkreślił, że duże znaczenie dla rozwoju sektora motoryzacyjnego będzie miała również konsultowana obecnie IV ustawa deregulacyjna i zawarty w niej pakiet portowy.

– Dzięki nowym rozwiązaniom zwiększy się konkurencyjność i obroty towarowe w polskich portach i terminalach przeładunkowych. Wprowadzone zmiany obniżą także koszty transportu towarów importowanych do miejsc docelowych, przyspieszą rozwój otoczenia okołoportowego oraz zwiększą aktywność polskich portów w systemie sieci logistycznej Europy i Azji – wyjaśnił.

Raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce” przygotował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego we współpracy z KPMG.

http://www.mg.gov.pl/node/19363

Podobne artykuły:

red