Na Walmart jeszcze sobie poczekamy

Na Walmart jeszcze sobie poczekamy Wikipedia

Choć na wejście do Polski zdecydowało się już wiele zagranicznych marek, wciąż są takie, o których obecności marzą Polacy. I nie zapowiada się, by te marzenia szybko się spełniły. Przynajmniej nie wszystkie.

Polskę omijają przede wszystkim marki odzieżowe. Jedną z nich, chyba najbardziej oczekiwaną przez fanów mody, zwłaszcza na każdą kieszeń, jest Primark. To irlandzkie przedsiębiorstwo, należące do koncernu Associated British Foods. Zostało założone w 1969 r. w Dublinie. Początkowo działało pod nazwą Penneys. Obecnie sieć Primark liczy ponad 270 sklepów w dziewięciu krajach Europy: w Wielkiej Brytanii (161), Irlandii (38), Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii (35), Holandii (5), Niemczech i Portugalii, a także w Bostonie. Latem 2016 r. planowane jest otwarcie pierwszego sklepu we Włoszech. Właściciele irlandzkiej marki na razie nie myślą o wejściu do Polski. A szkoda. Primark to jedna z popularniejszych marek, jest obowiązkowym punktem na mapie każdej wycieczki turystycznej.

Forever 21: nowa marka na horyzoncie

Oczekiwaną w Polsce, choć na przestrzeni ostatnich lat nieco straciła na popularności, jest także marka Abercrombie & Fitch. Firma powstała 4 czerwca 1892 r. na Manhattanie. Marka specjalizuje się w produkcji ubrań typu „casual luxury”. Swoją ofertę kieruje do osób w przedziale wiekowym 18–22 lata. Sieć dysponuje 843 sklepami we wszystkich stanach USA oraz 163 na świecie. Pierwszy międzynarodowy sklep A&F został otwarty 22 marca 2007 r. w Londynie. Nie mówi się na razie o planach wejścia marki do Polski.

W przeciwieństwie do innej amerykańskiej marki odzieżowej, a mianowicie Forever 21. Sklepy te mają pojawić się w naszym kraju w 2017 r. Założycielem sieci jest Koreańczyk Chang Won, który emigrował do USA w 1981 r. w poszukiwaniu lepszego jutra. Zanim jednak wpadł na pomysł założenia sieci sklepów odzieżowych, dorabiał na trzech etatach: sprzątał, tankował samochody i serwował kawę. W 1984 r. otworzył pierwszy sklep pod marką Forever 21. Dziś sieć liczy ponad 400 sklepów na całym świecie. Majątek Do Won Chang i jego żony szacuje się na 4 mld dol.

Brak na rynku wydawniczym

Pozostając przy branży mody, nie można nie wspomnieć o wciąż nieobecnym na rynku wydawniczym w Polsce „Vogue’u”. Nazywany biblią mody, funkcjonuje już… 124 lata! Pierwszy numer „Vogue’a” ukazał się w 1892 r. w Ameryce. Obecnie „Vogue” wydawany jest w 21 krajach: Australii, Brazylii, Chinach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Indiach, Japonii, Korei Południowej, Meksyku, Niemcach, Portugalii, Rosji, Stanach Zjednoczonych, Tajwanie, Turcji, Ukrainie, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Włoszech.

Walmart omija Polskę

Polskę wciąż omija również amerykańska sieć supermarketów – Walmart, założona w 1962 r. przez Sama Waltona. Pomysł Waltona na biznes okazał się strzałem w dziesiątkę. Tylko w trzy lata po uruchomieniu pierwszego sklepu, Walton miał sieć liczącą 24 lokalizacje i notującą 12,7 mln dolarów zysków ze sprzedaży. Obecnie Walmart ma 11,5 tys. sklepów w 28 krajach, z czego 4700 w USA. W 2016 r. zamierza otworzyć 300 nowych lokalizacji. Firma zatrudnia 2,3 mln współpracowników na całym świecie, z tego 1,5 mln w USA, i obsługuje ponad 200 milionów klientów tygodniowo. Kiedy Sam Walton umierał w 1992 r., wartość jego majątku szacowano na 80 mld dol., co czyniło go najbogatszym człowiekiem w historii świata. Dzisiaj Walmart należy do trojga dzieci Waltona: Alice, Roba i Jima. Wartość majątku rodziny wyceniana jest na 149 mld dolarów.

Portal Skarbiec.biz S.A. największy, niezależny serwis o prawie, finansach i gospodarce.

Kancelaria Prawna Skarbiec Kinga Stachowiak