Polska Grupa Zbrojeniowa to nowe technologie dla wojska

Polska Grupa Zbrojeniowa to nowe technologie dla wojska fot. włodi/Flickr

Na powstaniu Polskiej Grupy Zbrojeniowej skorzystają nie tylko polscy producenci z sektora zbrojeniowego, lecz przede wszystkim polska armia.

Poza wzmocnieniem pozycji eksportowej zbrojeniówki konsolidacja sektora pozwoli na opracowanie nowoczesnych technologii pod wymagania polskiej armii. Polska zyska nawet na tych technologiach, które będą pochodzić z zagranicy.

‒ Duży może więcej, więc automatycznie jako polski przemysł mamy więcej do zaproponowania firmom zachodnim – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Beata Oczkowicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. ‒ Dlaczego te firmy nie miałyby produkować podzespołów lub tworzyć całej oferty późniejszej obsługi sprzętu w Polsce. To dla nas będzie również rodziło nowe miejsca pracy i takie uwarunkowania w umowach przetargowych na pewno się znajdą.

30 firm i PeGaZ

Decyzja o powołaniu Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PeGaZ) zapadła już w 2013 r. Grupa rozpoczęła działalność na początku września br., a do końca roku ma skonsolidować ponad 30 firm. Zgodnie z planami roczne obroty grupy mają sięgać 4,5 mld zł.

‒ Widzimy trend, że firmy zachodnie, które chciałyby z polskim przemysłem współpracować, wnoszą kompetencje, których my nie posiadamy. Ale wnoszą te kompetencje w taki sposób, że nie będziemy montownią, lecz będziemy mieć technologię i know-how przynajmniej w 50 proc. – zapowiada gen. Mieczysław Bieniek, były zastępca dowódcy strategicznego NATO.

Oczkowicz podkreśla, że dzięki powołaniu PeGaZa wzrosną możliwości składania zamówień przez polską armię w Polsce. Będą one realizowane w kraju, a skonsolidowane w ramach grupy spółki będą nastawione na współpracę, a nie na rywalizację. Połączenie firm z sektora zbrojeniowego umożliwi też restrukturyzację, dzięki czemu będą one bardziej konkurencyjne.

PeGaZ wyleci na rynki zagraniczne

Dzięki wykorzystaniu produktów PeGaZa w polskiej armii otworzy się też dostęp do rynków zagranicznych.

‒ Nie widzę możliwości eksportu produktu, jeśli polskie siły zbrojne go nie eksploatują. Ale mamy coraz więcej dobrych produktów, takich jak: radary, wozy Rosomak, wyrzutnie przeciwpancernych pocisków krótkiego zasięgu Grom, a wkrótce Piorun. Mamy kilka takich produktów, które mogą być hitem, a we współpracy z przemysłem zachodnioeuropejskim bądź amerykańskim kolejne nowe technologie mają szansę znaleźć miejsce w naszym przemyśle obronnym i wzmocnić nasz potencjał – podkreśla gen. Bieniek.

Choć PeGaZ dopiero rozpoczyna działalność, polska zbrojeniówka już rusza z ofensywą produktową. Zakłady Mechaniczne Tarnów, spółka Polskiego Holdingu Obronnego, wprowadziły na rynek kontener LOOK, który może być wykorzystywany nie tylko przez wojskowych. Kontenery są produkowane w całości z polskich komponentów przy współudziale PCO, firmy dostarczającej systemy optyczne, oraz producentów szyb pancernych.

Jak podkreśla Tomasz Berezowski, dyrektor handlowy ZM Tarnów, taki produkt może okazać się hitem na rynkach zagranicznych.

Bezpieczeństwo w cenie

‒ To może być wartownia, punkt obserwacyjny, ale też bezpieczne biuro dla przedsiębiorstwa w strefie niebezpiecznej, oczywiście bez urządzeń związanych z uzbrojeniem. To może być bezpieczny punkt socjalny, bezpieczne pomieszczenie do odpoczynku. Mamy już podpisane wstępne umowy na dostawy konfiguracji dla przedsiębiorstw budowlanych – zdradza Berezowski.

Polski Holding Obronny zaproponuje polskiej armii dwa pojazdy oparte o komponenty popularnej Toyoty Hilux – to również efekty współpracy polskiego sektora zbrojeniowego. Jeden to lekki pojazd uderzeniowy „Wirus”, a drugi – pojazd terenowy „Łomot”. Ten pierwszy może być wykorzystywany przez pododdziały rozpoznawcze, aeromobilne i specjalne. Możliwy jest transport helikopterami lub samolotami, a pomimo niewielkiej masy wynoszącej jedynie 1,7 tony, pojazd jest silnie uzbrojony.

‒ Ta rodzina pojazdów została stworzona przez konsorcjum zawiązane przez Polski Holding Obronny. W tym konsorcjum znajdują się firmy Maskpol, Tarnów, Koncept – wylicza Wojciech Pałka, dyrektor działu klienta strategicznego w PHO. ‒ Pojazd jest bardzo użyteczny w Azji, Afryce i innych zakątkach świata dzięki temu, że ma wspólną bazę logistyczną z Hiluxem. Natomiast naszym głównym partnerem, odbiorcą i klientem, z którym wiążemy największe nadzieje, jest polska armia.

Newseria