Polska technologia w sprzedaży owoców morza on-line

Polska technologia w sprzedaży owoców morza on-line Pixabay.com

Zapewnienie bezpieczeństwa produktów świeżych w łańcuchu zimna podczas transportu jest kluczową kwestią dla ich jakości. Jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie oferuje polska marka Blulog.

Narzędzia oferowane przez firmę Blulog pozwalają na monitoring temperatury oraz wilgotności w całym procesie dystrybucji artykułów spożywczych, rolniczych oraz medykamentów. Technologia ta znalazła już uznanie na rynku francuskim, coraz częściej wykorzystywana jest na gruncie rodzimym, a ostatnio zaistniała także na rynku greckim w kanale sprzedaży on-line ryb i frutti di mare.

Od producenta do konsumenta: krótki i bezpieczny łańcuch dostawy

Sektor handlu owocami morza w zdecydowanej większości opiera się o dystrybucję w modelu: producent – hurtownik – detalista – konsument. System ten ma jednak dwie podstawowe wady dla samych producentów – zazwyczaj mogą oni liczyć zaledwie na marginalny zysk ze sprzedaży swoich produktów, a ponadto cały proces dostawy w nieodpowiednich warunkach transportowych może negatywie wpływać na jakość towarów i w konsekwencji niekoniecznie słusznie rzutować na wizerunek producentów.

Jedną z firm, które sukcesu upatrują w prostszych modelach biznesowych, jest Upcom  –  twórca projektu, którego główną ideą jest skupienie w jednym miejscu producentów ryb i klientów. Służyć temu ma platforma internetowa FerTility, która umożliwia bezpośrednią sprzedaż i zakup ryb oraz owoców morza. Upcom, wykorzystując w swojej działalności technologię marki Blulog, zapewnia odpowiednie warunki dla wspomnianych produktów podczas przewozu. Inicjatywa ta jest więc swoistą odpowiedzią na problemy branży, a jednocześnie potrzeby konsumentów.

– Roczne spożycie ryb przez przeciętnego obywatela Europy wzrosło w roku 2015 do 25,5 kg i jest to o kilogram więcej niż np. w roku 2013. W odpowiedzi na rosnące potrzeby konsumentów, w tym greckich smakoszy owoców morza oczekujących najwyższej jakości produktów, chcemy dostarczać im świeży towar – bezpośrednio od producentów, szybko i wygodnie, a więc drogą on-line – wyjaśnia Michael Sofos, z firmy Upcom odpowiedzialnej za powstanie platformy FerTility. Promowanie fantastycznych, lokalnych towarów oraz budowanie i umacnianie zaufania między producentami, a konsumentami to początek nowej ery w zwyczajach zakupowych. Właśnie dlatego zamierzamy rozszerzyć ten pomysł na inne kraje europejskie – uzupełnia Sofos.

E-commerce dobrym rozwiązaniem  dla wszystkich

Z e-handlu wiele korzyści czerpią oczywiście sami konsumenci – w jednym miejscu mogą wybierać spośród pochodzenia ryb, gatunku, postaci sprzedaży itp. a także wygodnej opcji dostawy. Mało tego, dzięki aplikacji mobilnej mogą oni zweryfikować jakość dokonanych zakupów. Producenci natomiast oferując swoje produkty na platformie, mogą na bieżąco monitorować zarówno stan zamówień, lokalizację przesyłki, jak i temperaturę rejestrowaną w czasie całego procesu transportowego, a o każdej zmianie statusu zakupów zawiadamiają ich odpowiednie alerty. Dodatkową zaletą jest również możliwość kontaktu z dostawcami przez cały czas trwania wspomnianego przewozu.

Kontrola łańcucha chłodniczego może być prosta i tania. Odbywa się przy wykorzystaniu urządzenia wielkości karty kredytowej, bezprzewodowego rejestratora, który drogą radiową przekazuje dane do koncentratora. Zaszyfrowane dane można odczytać przy wykorzystaniu smartfona i dedykowanej aplikacji, która informuje o wszelkich zmianach i ewentualnych nieprawidłowościach w czasie transportu, a także archiwizuje wszystkie informacje o danej trasie.

– Temperatura odgrywa kluczową rolę w procesie dystrybucji ryb i owoców morza. Od połowu przez proces pakowania aż do obróbki przez konsumenta powinna być ona utrzymywana w przedziale od 0 ° do 4 °C. Przekroczenie jej sprzyja rozwojowi mikrobów i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia – wyjaśnia Jérémy Laurens, Dyrektor na Francję i Europę firmy Blulog. Warto zatem pracować w oparciu o technologie, która pomoże rozszerzać profil działalności i budować lojalność konsumentów – dodaje Laurens.

To nie pierwsze przedsięwzięcie Bluloga w tej branży. We Francji marka od dwóch lat odpowiada za wsparcie dla Saumextra, dostarczającego na rynek świeżego łososia.

Agencja dotPR Joanna Marchocka