Polski przemysł stoczniowy jest drugi w Europie i piąty na świecie

Polski przemysł stoczniowy jest drugi w Europie i piąty na świecie Wikipedia

Polski przemysł stoczniowy dynamicznie się rozwija. Prywatne firmy są w świetnej kondycji, mają pełny portfel zamówień i z powodzeniem konkurują z gigantami z krajów skandynawskich. Branża szacuje, że tegoroczny wzrost może sięgnąć nawet 10 proc.

– Polska jest jednym z krajów, który ma stosunkowo duży jak na warunki europejskie potencjał związany z produkcją okrętową – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe i prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding. – To tyczy się różnych sektorów, zarówno produkcji w pełni wyposażonych, nowoczesnych statków różnego typu, jaki i prac remontowych, przebudów, realizacji różnego rodzaju skomplikowanych projektów związanych z branżą okrętową bądź branżą wydobywczą, która realizuje swoje zadania na morzu.

Dla branży okrętowej pewnym problemem jest sytuacja na rynku ropy. Branża wydobywcza należy bowiem do ważniejszych klientów polskich stoczni. To w stoczniach powstają nowe tankowce i platformy wiertnicze. Polski przemysł specjalizuje się jednak w wielu typach statków i to pozwala mu dywersyfikować ryzyko.

– Remontowa Shipbuilding oprócz jednostek pływających dla przemysłu wydobywczego produkuje także jednostki o przeznaczeniu pasażersko-samochodowym czy wyspecjalizowane statki towarowe, które służą do dostarczania różnego rodzaju produktów np. w rejony arktyczne. Te kierunki rozwoju gospodarki światowej, które mają bezpośredni związek z morzem, dyktują nam kierunki rozwoju – podkreśla Andrzej Wojtkiewicz.

Sektor trafił w nisze rynkowe

Do Związku Pracodawców Forum Okrętowego należy pięć stoczni oraz prawie 50 firm produkujących na ich potrzeby wyposażenie do nowych statków. Jak podkreśla Jerzy Czuczman, dyrektor biura Związku, mimo spowolnienia w sektorze oil and gas, który jest ściśle powiązany z branżą okrętową, firmy świetnie sobie radzą. Przede wszystkim szukają dla siebie miejsca na innych rynkach.

Podobne artykuły:

– Najsilniejszą stroną sektora, patrząc przez pryzmat globalnej konkurencji, jest to, że udało nam się znaleźć swoje nisze rynkowe. Jesteśmy bardzo dobrzy w ekologicznych napędach, napędach LNG. Niedawno powstał prom Samsø, pierwszy w Europie z takim napędem – wodowany, w całości polski projekt, polska myśl techniczna i polskie wykonanie w stoczni Remontowa Shipbuilding – mówi Jerzy Czuczman.

Dynamika nawet do 10 proc.

Czuczman ocenia, że w tym roku można się spodziewać dynamiki od kilku do nawet 10 proc. Jak podkreśla, branża z optymizmem mówi o swoich perspektywach, tym bardziej że portfel zamówień jest pełny.

– Polski przemysł stoczniowy jest drugi w Europie i piąty na świecie. To są coraz nowocześniejsze podmioty. Szczególnie polskie stocznie prywatne są konkurencyjne na rynku światowym, robią coraz bardziej skomplikowane statki o coraz większej wartości dodanej – mówi Przemysław Roth, członek zarządu Rolls-Royce w Polsce.

Podobne artykuły:

Jak podkreśla, polskie firmy są coraz bardziej profesjonalnymi partnerami dla zagranicznych koncernów.

– Bardzo zwracamy uwagę na zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Bardzo ważne jest dla nas to, żeby firma, która z nami pracuje, dotrzymywała takich zasad, a polskie stocznie w tym względzie są na coraz wyższym poziomie – wyjaśnia Roth.

Konkurujemy jakością nie ceną

Polski przemysł nie konkuruje dziś z zakładami dalekowschodnimi, np. chińskimi czy koreańskimi, których główną przewagą jest niski koszt.

– Natomiast Polska jest specjalistą światowej klasy w zakresie statków specjalistycznych i tutaj perspektywy są bardzo dobre – uważa członek zarządu Rolls-Royce Polska. – Jeszcze nie tak dawno nikt by sobie nie wyobrażał, że duża platforma mogłaby pójść do całkowitego remontu do polskiej stoczni, nikt by sobie nie wyobrażał, że statki PSV [zaopatrzenie górnictwa morskiego – red.] byłyby budowane w polskich stoczniach, oraz elementy wyposażenia np. statków do odwiertów podwodnych. Te wszystkie elementy, systemy czy podsystemy są produkowane dzisiaj w Polsce.

28 maja br. w siedzibie kancelarii K&L Gates w Warszawie odbyło się posiedzenie Rady Związku Pracodawców Forum Okrętowe, w której uczestniczyli członkowie FO oraz przedstawiciele sektora bankowego.

newseria.pl

Dalej

x

28 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki

  • kriskret kriskret

    Michnik , semicka szmato , pie-rdol-nij sie w swoj zje-ba-ny smierdza,cy zydlacki korpiel ! Najpierw wy pie-r-do-lo-ne smierdziele zydlackie rozjebaliscie caly nasz kraj wy za-je-ban-ne szczury israelskie , a teraz jeszcze je-bie-cie swoja, propagande, ! Sprawdzic czy ten obrzezany brudny ch-u-j nie ma kontaktow z pirdolonym zydlackim mosadem !!!

    2017-05-26 20:45:10

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • kriskret kriskret

    Michnik , semicka szmato , *ocenzurowano* nij sie w swoj *ocenzurowano* ny smierdza,cy zydlacki korpiel ! Najpierw wy *ocenzurowano* ne smierdziele zydlackie rozjebaliscie caly nasz kraj wy *ocenzurowano* ne *ocenzurowano* iasraelskie , a teraz jeszcze *ocenzurowano* swoja, propagande, ! Sprawdzic czy ten obrzezany brudny *ocenzurowano* nie ma kontaktow z pirdolonym zydlackim mosadem !!!

    2017-05-26 20:41:33

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Leszek Leszek

    Polski przemysł to mrzonki. Pełno małych firm eksploatujących komunistyczny majątek przejęty za darmo. Natomiast robotnik zarabia pensje głodowe. To wstyd by w 21 wieku w Polsce działały firmy wyzyskujące ludzi.

    2016-12-23 21:18:02

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Tesciowa Tesciowa

    Hlopaki!Uspokojcie si !

    2016-12-16 11:43:55

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Tim Tim

    Stocznie może i polskie, ale pewnie z kapitałem zagranicznym, jak Biedronka, Muszkietetowie itd...

    2015-09-02 18:51:20

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • pagaj pagaj

      Słysze tę propagande o tym że PL przemysł stoczniowy jest drugi w europie i zastanawiam sie wg jakiego kryterium? Wartościowego? Bzdura? Ilościowego ? Ludzie, robi sięu nas multum kadłubów do motorówek i małych jachtów. Więc *ocenzurowano* nie, zę jesteśmy liderem w ilościowej produkcji zapałek jest jakimś żartem.A sory, weszła do Polski stocznia sunreef która robi katamarany głównie 20 metrowe czyli takie średniaki dla nowobogackich. i robi ich po 2 sztuki rocznie... Grubo....Oczywiście zdecydowana większość to kooprodukcja dla zachodnich firm albo w ogóle zachodnie firmy. Jest to przemysł jachtingowy a nie stoczniowy senso stricte.

      2015-09-17 23:56:05

      Oceniono 0 razy

      Odpisz na ten komentarz

      • lubicz56 lubicz56

        Czy naprawdę tak trudno zrozumieć prosty tekst? Nie katamarany dla milionerów, tylko promy i statki specjalistyczne do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego.

        2016-02-14 15:13:55

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • Ryszard Ryszard

          gdzie budują te ogromne ilości ogromnych statków?

          2016-10-10 11:55:27

          Oceniono 0 razy

          x

  • rezolutek rezolutek

    Chyba ukraiński przemysł stoczniowy z siedzibą w Polsce.

    2016-06-17 21:26:17

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Mieczyslaw Mieczyslaw

    Nie wiem kto klamie ,a komu brakuje wiadomosci.Generalnie jestesmy POTEGA na rynku budowy statkow ??? Prosze porownac osiagniecia naszego przemyslu stocznowego tylko z jedna stocznia Meyer Werft. Produkcaja na poziomie 3 mld $, tonaz przekazany ponad 300 000 GT,zatrudnionych znacznie mniej jak w calym polskim okretownictwie, zamowienia do 2022. Dane ogolnie dostepne.Dalej nie bede przytaczl,bo nie chce dyskwalifikowac naszych osiagniec,ktore sa ,ale w innej skali.

    2016-05-18 19:53:51

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Piotr Piotr

    Jerry puknij sie w glowe pracowalem w stoczni szczecinskiej ktora byla pierwsza w swiecie to my budowalismy chemikaliowce o duzym tonazu jako jedyni na swiecie to my wybudowalismy jedyny port na baltyku do tankowania bezposredniego statkow dalekomorskich i to nas zamknal Tusk na zyczenie merkel bo inaczej by padly stocznie niemieckie. I to jest fakt PO zniszczyla swietny przemysl ktory teraz dopiero sie dzwiga . Tylko ze skala jest niewielka to nikt im nie przeszkadza . W Szczecinie budowalo sie okolo 20 statkow rocznie. Bardzo nowoczesnych z nagrodami za rozwazania technologiczne.

    2015-09-01 13:13:38

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • Marek123 Marek123

      To nie tusk was zamknal tylko millerowi zachcialo sie przy potknieciu porty holding by ja wrzucic do arp i tym samym upanstwowic. Pozniej to samo kontynuowal (niby chcial dobrze) 1szy rzad pis w ramach ssNova, ale wrzucil w ten projekt ponad 2mld pln, a i tak produkcja byla deficytowa. Takze moral z tego taki, ze prywatna reka inaczej pilnuje biznesu niz panstwowa.. Pzdr

      2016-04-05 15:22:20

      Oceniono 0 razy

      x

      Odpisz na ten komentarz

    • Jurek Jurek

      a może dlatego że nie ma związków zawodowych albo jest mniejsze uzwiązkowienie, nie doszukuj się wszędzie spisku, bo zazwyczaj powody takiego stanu rzeczy są bardziej przyziemne

      2015-09-01 14:20:42

      Oceniono 0 razy

      x

      Odpisz na ten komentarz

  • fred fred

    PiS "uratuje" polski przemysł stoczniowy z zapaści...

    2015-06-10 21:03:59

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

  • asd asd

    Za chwile wg toku myślenia autora dojdziemy do wniosku ze VW jest polski bo tania siła robocza składa niektóre elementy w PL HAHAHAa

    2015-09-01 19:41:36

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • dogar dogar

    Tak sie rozwinal,ze az sie zwinal

    2015-09-01 18:19:43

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Mila Mila

    A ja się zapytam może naiwnie-Polska ma jeszcze jakies "polskie" stocznie??

    2015-09-01 13:34:42

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • jerry jerry

    Niestety taka jest prawda a to wszystko się dzieje za czasów PO, niestety w 8 lat nie zbuduje się mocarstwa ale na pewno jest lepiej mając po drodze światowy kryzys. Obawiam się ze rządy Pisu zniszczą ta cała pracę I znowu zaczniemy od zera. I znowu sprawdzi się Polskie przysłowie Polak mądry po szkodzie. Wiec obudzcie się póki czas, to są przykłady mądrych rządów.

    2015-09-01 10:32:38

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • Kogi Kogi

      To skoro jesteś taki mądry to pokaż co ten rząd takiego zrobił że te stocznie PRYWATNE się tak rozwijają.Zwróć też uwagę na wyszczególnienie słowa "PRYWATNE".Jak to się mówi: sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą :P.

      2015-09-01 10:44:27

      Oceniono 0 razy

      Odpisz na ten komentarz

      • zenek zenek

        Właśnie o to chodzi, że nic nie zrobił... że się nie mieszał, a rząd PISu wszystko znacjonalizuje i wprowadzi związki zawodowe...

        2015-09-01 11:04:15

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • andrzejto andrzejto

          A co znacjonalizowali jak rządzili? Możesz podać JEDEN przykład?

          2015-09-01 12:30:36

          Oceniono 0 razy

          x

    • andrzejto andrzejto

      Tyle, że w tak zwanym międzyczasie rządy PO wykończyły sporo innych branż. Mówię BRANŻ. Poczytaj o tym, co na przykład dzieje się w zbrojeniówce. Poczytaj też nieco to, co pisze ZPP na temat rządów PO-PSL. TO jest NAJGORSZY rząd

      2015-09-01 12:30:01

      Oceniono 0 razy

      x

      Odpisz na ten komentarz

  • Tom Tom

    Przyrost sprzedaży o 10 % z roku na rok, pytam więc od jakiej wartości przyrost? Wygląda to na artykuł sponsorowany, mocno dęte słowa, oj mocno w stylu niejakiego Urbana....

    2015-06-10 15:04:23

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • zenek zenek

      o 10% to znaczy, że 10% więcej niż w analogicznym okresie roku porpzedniego... co w tym trudnego? Nie muszą podawac wartości pieniężnych bo to prywatne firmy

      2015-09-01 11:05:44

      Oceniono 0 razy

      x

      Odpisz na ten komentarz

  • No napewno wzrost ... No napewno wzrost ...

    a stocznia crist nie posiada żadnego portfela zamówień...

    2015-09-01 10:43:24

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Dominik Dominik

    Teraz czas na kopalnie - zobaczymy czy rządzący pokażą, że mają jaja :-)

    2015-09-01 10:14:18

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Romek Romek

    Ci co kiedyś zarządzali stoczniami powinni dostać zarzuty niekorzystnego rozporządzenia państwowym mieniem :-)

    2015-09-01 10:12:33

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz