Pomysł na biznes – wedding planner

Pomysł na biznes – wedding planner shutterstock

Usługi konsultantów ślubnych w Polsce z każdym rokiem zyskują na popularności. Para młoda, często zapracowana, nie ma czasu na tak ogromne wyzwanie logistyczne, jakie stanowią przygotowania do ślubu.

Coraz częściej decyduje się więc na zaangażowanie profesjonalisty. Wedding planner jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją uroczystości. Choć w naszej tradycji to zwykle państwo młodzi – przy pomocy rodziny i znajomych – zajmują się przygotowaniami do najważniejszego dnia w ich życiu, to jednak coraz chętniej oddają je w ręce konsultantów. Warto podkreślić, że rynek ten wciąż się rozwija, stąd założenie firmy specjalizującej się w organizacji uroczystości może być ciekawym pomysłem na biznes.

Rynek ślubny w Polsce

Szacuje się, że wartość rynku ślubnego w Polsce wynosi około 8 mld zł. Na tę kwotę składają się wszelkie koszty związane z organizacją imprezy: stroje, formalności urzędowe i kościelne, sesje zdjęciowe oraz – przede wszystkim – wesele. Szacuje się również, że koszty zawarcia małżeństwa to około 50 tys. zł, chociaż w przypadku wystawnych imprez ta kwota może być nawet kilkakrotnie większa.

Ponadto według danych Głównego Urzędu Statystycznego rocznie zawieranych jest około 180 tys. małżeństw. Oznacza to, że stosunkowo młody sektor usług, bo funkcjonujący zaledwie od 2000 roku, oddaje konsultantom ślubnym do dyspozycji prężnie rozwijający się rynek.

W pogoni za trendami

Konsultant ślubny, poza obyciem w tajnikach organizacji imprez ślubnych, musi także nadążać za rozwojem trendów w tej dziedzinie. Te bowiem zmieniają się co sezon. Na przykład, w tym roku wśród młodych par szczególnie popularne były wesela nawiązujące do tradycji sprzed kilkudziesięciu lat, czyli tzw. vintage. Śledząc serwisy skupione na tej tematyce, można także zauważyć, że w modzie były uroczystości odbywające się w klimatach rustykalnych czy też wiejskich. Trzymanie ręki na pulsie wciąż zmieniających się trendów to klucz do sukcesu dobrego wedding plannera, gdyż każdej parze zależy, by ich wesele było piękną, niezapomnianą imprezą.

Dużym zainteresowanie cieszy się również styl boho, charakteryzujący się kompilacją artystycznej bohemy oraz hipisowskiego luzu. Imprezy w tej konwencji odbywają się przede wszystkim na świeżym powietrzu. Do tego dochodzą także elementy sprawiające, że wesele nabiera nieformalnego, niezobowiązującego klimatu – wspólne granie na gitarze czy chodzenie na bosaka przez parę młodą i gości po trawie. Klient wedding plannera może nawet nie zdawać sobie sprawy, że istnieje możliwość zorganizowania tak nietypowej imprezy i właśnie rolą dobrego konsultanta jest zaprezentowanie mnogość opcji.

Oczywiście, dla odpowiedzialnego konsultanta istotne są także zupełnie przyziemne sprawy, w rodzaju ustalenia terminu uroczystości, załatwienia formalności w urzędzie oraz dopięcia wszelkich kwestii organizacyjnych na ostatni guzik. Warto zadbać także o mniej lub bardziej tradycyjne elementy oprawy imprezy, takie jak odpowiednie przywitanie pary młodej wychodzącej z kościoła, specjalne zabawy dla gości bądź fajerwerki na wesele. W przypadku tego ostatniego elementu niezwykle ważne jest posiadanie sprawdzonego producenta fajerwerków jak np. firma Tropic, która może również przygotować pokaz od strony technicznej.

Pierwsze kroki – w internecie

Zawód konsultanta ślubnego przyciąga coraz większa liczbę kreatywnych osób chętnych do podjęcia wyzwania. Zapotrzebowanie na ich usługi również wzrasta w związku z poprawiającym się stopniowo standardem życia, pozwalającym na większą inwestycję w postaci hucznego wesela. Jak donosi serwis biznesowy Ibisworld, wedding plannerzy coraz częściej znajdują pracę dzięki ogłoszeniom zamieszczonym w internecie. Co więcej, ogłaszanie się w sieci jest mniej kosztowne niż w innych, tradycyjnych mediach, w związku z czym nawet początkujące osoby w tym zawodzie mogą zaoszczędzić na kosztach marketingowych. Dzięki temu praca w tej branży staje się coraz bardziej opłacalna. Już dwa lata temu rynek ten wart był ponad 7 mld złotych, a wiele serwisów zajmujących się biznesem przewidywało jego dalszy rozwój.

Wedding planner powinien być przede wszystkim osobą otwartą, pozytywnie nastawioną do klientów, powinien potrafić studzić emocje w chwilach kryzysu i negocjować kontrakty z podwykonawcami. Poza tym powinien także być obyty ze współczesnym światem mediów społecznościowych, dyktującym nieustannie zmieniające się trendy. Biegłość w posługiwaniu się licznymi narzędziami oferowanymi przez internet pomoże mu zresztą nie tylko być na bieżąco z najnowszymi newsami ze świata ślubów i wesel, ale także pomoże łatwiej znaleźć klientów. Jeżeli bez wahania możesz przypisać sobie wszystkie te cechy, kariera wedding plannera stoi przed tobą otworem.