Chcesz skutecznie reklamować się w wyszukiwarce Google? Poznaj podstawy AdWords!

Chcesz skutecznie reklamować się w wyszukiwarce Google? Poznaj podstawy AdWords! NF.pl

Z wyszukiwarki Google każdego dnia korzysta 97 proc. użytkowników polskiego internetu. Robią to zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i na urządzeniach mobilnych.

Jednak Google to nie tylko wyszukiwarka, ale również ogromna powierzchnia reklamowa, której nie należy bagatelizować. Dowiedz się, jakie możliwości niesie w sobie reklama AdWords i już dziś zacznij czerpać dzięki niej korzyści dla swojej firmy.

Linki sponsorowane – co to takiego?

Zapewne zauważyłeś, że gdy wpisujesz do wyszukiwarki jakieś zapytanie, najczęściej w odpowiedzi, na pierwszej stronie otrzymujesz kilka reklam i wyniki nieopatrzone żadną, dodatkową etykietą. Te treści, którym towarzyszy biało-zielony przypisek „Reklama” to właśnie linki sponsorowane. Pojawiają się w wyszukiwarce Google zarówno przed, jak i pod wynikami organicznymi.

pl.mfirma.eu NF.pl
pl.mfirma.eu NF.pl

Reklamy tego typu pojawiają się w wynikach wyszukiwania, gdy internauta wpisze dane słowo lub frazę kluczową, na którą jakaś firma postanowiła się promować, wybierając płatną kampanię AdWords.

Modele rozliczeń kampanii AdWords

Płatne kampanie Google AdWords są rozliczane w trzech modelach:

  • CPC (cost per click) – w tym przypadku zapłacisz za kliknięcia potencjalnego klienta w swoją reklamę AdWords, która wyświetli mu się w wyszukiwarce, gdy wpisze słowo-klucz, na które się pozycjonujesz,
  • CPA(cost per action) – w tym przypadku zapłacisz za akcję, jaką wcześniej określiłeś w celach kampanii i jaką wykona potencjalny klient po zobaczeniu reklamy AdWords,
  • CPM (cost per mile) – w tym przypadku zapłacisz za każde 1000 odsłon Twojej reklamy AdWords.

W większości przypadków najefektywniejszym modelem rozliczeń jest CPC. Łatwo się go optymalizuje, nie pochłania ogromnych kosztów i jest bardzo uczciwy zarówno dla reklamodawcy, czyli Ciebie i wydawcy, czyli Google.

Targetowanie reklam w wyszukiwarce Google

Każda kampania Google AdWords trafia do określonej przez reklamodawcę grupy docelowej. W kryteriach masz do wyboru zarówno kwestie związane z demografią (np. to, jakiej płci ma być odbiorca reklamy, ile ma mieć lat itd.), geografią (np. to, gdzie ma być zlokalizowany odbiorca reklamy itd.), zainteresowaniami (np. to, że odbiorcę interesują kurorty w Tatrach itd.), językami (np. to, że odbiorca ma się posługiwać językiem angielskim itd.), jak również typem urządzenia, z którego korzysta odbiorca (komputer, tablet, smartfon itd.). To oczywiście tylko podstawowe możliwości, jakie daje funkcja targetowania kampanii AdWords. Zagłębiając się bardziej w tę tematykę, sam zobaczysz, jak wiele możliwości daje Google.

Konwersja – miernik skuteczności kampanii AdWords

Skoro już poświęcasz czas i pieniądze na tworzenie i zarządzanie kampaniami AdWords w wyszukiwarce Google, normalną rzeczą jest, że chciałbyś na bieżąco śledzić ich skuteczność. Taką możliwość daje Ci panel, w którym kreujesz treści i zarządzasz reklamami. Aby odpowiednio monitorować wyniki, warto zapoznać się z pojęciami, które występują w tabeli rozliczeń, którą widzisz poniżej:

pl.mfirma.eu NF.pl

A oto słowniczek najważniejszych pojęć, który jeszcze lepiej pozwoli zrozumieć Ci, co widzisz na powyższym zrzucie z panelu AdWords i czego możesz spodziewać się, tworząc własne kampanie:

  • konwersja – pożądane działanie odbiorcy na stronie, do której kieruje link sponsorowany z kampanii AdWords, np. dokonanie zakupu, wypełnienie ankiety czy też wejście w zakładkę kontakt co może świadczyć o tym, że internauta ma zamiar skontaktować się z właścicielem strony np. celem skorzystania z reklamowanej usługi / produktu – w tabeli powyżej konwersja to wejście internauty w zakładkę kontakt,
  • wyświetlenia – ilość odsłon reklamy w wyszukiwarce Google,
  • kliknięcia – ilość przejść na stronę docelową z linków sponsorowanych, umieszczonych w reklamie - przejście następuje po kliknięciu w reklamę (w standardowej kampanii opłata w AdWords jest tylko za kliknięcie)
  • koszt konwersji – jednostkowy koszt wykonanego przed odbiorcę działania na stronie, które pożądane było przez reklamodawcę, np. rejestracji, zapisu do newslettera, dokonania zakupu produktu lub usługi, przejścia na zakładkę kontakt, itp.,
  • koszt – całkowity koszt kampanii lub całkowity koszt poniesiony na pozycjonowanie dla danej frazy kluczowej,
  • słowo kluczowe – słowo lub fraza, na którą się pozycjonujesz,
  • maksymalny CPC – maksymalna stawka za kliknięcie na którą jako reklamodawca się zgadzamy,
  • średni CPC – uśredniona stawka za kliknięcia – koszt pojedynczego kliknięcia zależy od tego ile innych firma pozycjonuje się na tą samą frazę co my, w praktyce więc realny koszt kliknięcia za które zapłacimy jest niższy od maksymalnej stawki CPC.

Samodzielne zarządzanie kampaniami AdWords vs zatrudnienie profesjonalnej firmy

Jeśli zdecydujesz się zarządzać kampaniami Google AdWords samodzielnie, warto żebyś poszerzał swoją wiedzę i aktualizował ją, czytając specjalistyczne portale, takie, jak chociażby pl.mfirma.eu. To oczywiście zniweluje koszty, jakie poniósłbyś na obsługę kampanii przez profesjonalną firmę, ale może wiązać się ze zwiększonymi nakładami nie tylko czasu, ale również i kosztów. Dzieje się tak dlatego, że sama wiedza teoretyczna jest niewystarczająca i należy poprzeć ją dziesiątkami testowych kampanii, które w ostatecznym rozrachunku mogą okazać się drogie. Jeżeli nie masz na to ani czasu, ani środków, warto zwrócić się z prośbą o pomoc do zawodowców. Firmy zajmujące się obsługą AdWords posiadają certyfikaty od Google, wieloletnie doświadczenie i portfolio pełne przedsiębiorstw z różnych branż. Optymalizacja kosztów i skuteczności kampanii linków sponsorowanych będzie w tym przypadku o wiele szybsza, łatwiejsza i mniej kosztochłonna niż kiedy podejmiesz się jej sam, posiadając podstawową wiedzę. Musisz jednak liczyć się z tym, że nawet najlepsza firma, której zlecisz obsługę kampanii AdWords nie wpłynie na przykład, na sprzedaż produktów czy usług z Twojej oferty, jeśli strona docelowa, na którą będą kierowały reklamy, okaże się sprzeczna z tym, co promujesz w wyszukiwarce. Dlatego zadbaj o to, by być uczciwym wobec potencjalnych klientów, do których kierujesz reklamę. Niech Twoja strona internetowa czy landing page będzie rozszerzeniem oferty, którą reklamujesz za pomocą Google AdWords, ponieważ wiarygodność i rzetelność połączona z odpowiednią optymalizacją kosztów i skuteczności, prowadzi do osiągnięcia reklamowego sukcesu w wyszukiwarce.