Przedsiębiorcy lecą po leasing na samolot

Przedsiębiorcy lecą po leasing na samolot materiały PR

Ultralekki samolot to wydatek rzędu 200 tys. zł, to tyle, co wysokiej klasy samochód. Ze względu na optymalizację kosztów, przedsiębiorcy najczęściej wybierają leasing operacyjny jako sposób finansowania samolotu firmowego*

Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w minionym roku wartość leasingu na samoloty wyniosła blisko 600 mln zł, o 120 proc. więcej niż w 2015 r.

Jeszcze 10 lat temu prywatny samolot był symbolem luksusu, na który mogli sobie pozwolić tylko najbogatsi. Dziś zdarza się, że koszt małego samolotu nie przekracza ceny bardzo dobrego samochodu, a i koszt jego utrzymania jest stosunkowo niewielki. W skali roku jest to ok. 15 tys. zł bez paliwa, a cena godzinnego lotu to ok. 400 zł. Zalety posiadania własnego samolotu coraz częściej dostrzegają także polscy przedsiębiorcy.

600 mln zł za samoloty w leasingu

Z raportu udostępnionego przez Związek Polskiego Leasingu wynika, że w ubiegłym roku firmy leasingowe sfinansowały środki transportu z segmentu „samoloty, statki, kolej” o łącznej wartości ok. jednego mld zł, to o 57 proc. więcej niż w 2015 r. Ponad połowę tego, bo aż 595 mln zł, stanowią środki transportu powietrznego.

– Faktycznie, obserwujemy u przedsiębiorców wzrost zainteresowania samolotami, zarówno sfinansowanymi dzięki leasingowi, jak i kredytom. Klienci coraz częściej jednak nie ograniczają się do najtańszych, ultralekkich samolotów, ale myślą także o śmigłowcach i większych samolotach. Jeżeli nie mogą sobie pozwolić na taki wydatek samodzielnie, to mogą wziąć samolot w leasing na kilka firm. Jest to dobra opcja szczególnie dla przedsiębiorców z jednego miasta, którzy nie mają problemów z porozumieniem się np. w kwestii ustalenia grafiku lotów – tłumaczy Paweł Mazur z ANG Biznes.

Samolot za cztery tys. zł miesięcznie

Eksperci z ANG Biznes wyliczyli koszt leasingu operacyjnego dla nowego samolotu o wartości 200 tys. zł netto i śmigłowca o wartości 800 tys. zł netto, dla firmy działającej na rynku od kilka lat. Przy leasingu na samolot i okresie 36 miesięcy trwania umowy, wpłata własna wynosi 10 proc. wartości samolotu, czyli 20 tys. zł. Wykup maszyny natomiast stanowi 20 proc. wartości, 40 tys. zł. Miesięczna rata to dla przedsiębiorcy koszt 4 394,40 zł. Całkowita wartość leasingu to 218 198, 40 zł.

– Przy śmigłowcu o wartości 800 tys. zł proponujemy umowę leasingu na 48 miesięcy. Wpłata własna jest wyższa niż w przypadku samolotu i wynosi 20 proc. wartości, czyli 160 tys. zł. Natomiast wykup to koszt 5 600 zł, czyli siedem proc. wartości. Miesięczna rata leasingu na ten śmigłowiec to 14 152 zł, a całkowita wartość leasingu – 825 144 zł – wylicza Paweł Mazur.

Należy pamiętać, że do tego dochodzą koszty licencji lub zatrudnienia pilota, AeroCasco, serwisowania samolotu, hangaru oraz oczywiście paliwa. Wylicza się, że godzina lotu śmigłowcem to koszt dwóch tys. zł. Jeżeli przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na takie koszty, to może skorzystać z usług powietrznego taxi. Firmy oferujące takie usługi dysponują specjalnymi ofertami dla przedsiębiorców, w ramach których można np. zadeklarować liczbę godzin, które zostaną wylatane w ciągu roku.

* Źródło: Skydream.pl

Brandscope Kinga Chodacka