Sprzedaż za granicę – Sprawdź, o czym musisz wiedzieć

Sprzedaż za granicę – Sprawdź, o czym musisz wiedzieć NF.pl

Firma, która chce otworzyć się na rynek międzynarodowy, powinna wcześniej zapoznać się z najważniejszymi informacjami na temat sprzedaży zagranicznej. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę.

Sprzedaż internetowa za granicę kluczem do sukcesu

Międzynarodowa wymiana towarowa istniała od zawsze, jednak obecnie odbywa się na zupełnie innych zasadach. Dzisiaj każdy ma dostęp do internetu, dzięki czemu z łatwością można dokonać zakupów na zagranicznych portalach handlowych.

Klienci decydują się na takie rozwiązanie ze względu na większą dostępność produktów lub niższe ceny. Coraz większa liczba przedsiębiorstw handlowych decyduje się więc na wysyłkę towarów za granicę. Firmy handlowe osiągają wymagane standardy i otwierają się na dalszą ekspansję.

Sklep internetowy dla małej firmy?

Niezastąpioną formą sprzedaży za granicę jest sklep internetowy. Daje on wiele możliwości nie tylko handlowych, ale też organizacyjnych i dobrze się sprawdza w przypadku małych firm.

Przede wszystkim pozwala na rozwój firmy ze względu na możliwości reklamowania się w internecie i dotarcie na całym świecie. Sklep stacjonarny takich możliwości nie daje.

Dodatkowo, małe przedsiębiorstwo zakładając sklep internetowy, może skupić się na jego doskonaleniu. Nie trzeba wynajmować kolejnego pomieszczenia na magazyn, co daje dalsze oszczędności i jest bardzo ważne w przypadku małej firmy niemającej jeszcze ustabilizowanej sytuacji rynkowej.

Czy łączyć sklep stacjonarny ze sklepem internetowym?

Warto rozpocząć od sklepu internetowego. Prowadzenie go daje spore oszczędności, a odpowiednio przygotowana i wyeksponowana na stronie oferta zwiększa szanse dotarcia do potencjalnych klientów na całym świecie.

Jeśli nawet potencjalni klienci trafiają do sklepu stacjonarnego, zazwyczaj porównują ceny, poszukują informacji na jego temat w Internecie lub ze względu na wygodę szukają podobnych produktów, które można kupić wraz z dostawą do domu. Połączenie sklepu stacjonarnego z internetowym stanowi zwiększenie szans na sprzedaż, a ponadto wzmacnia wiarygodność.

Jakich dokumentów potrzebujemy podczas sprzedaży za granicę?

Wydawać się może, że liczba potrzebnych dokumentów jest bardzo duża i utrudnia transakcję międzynarodową. W praktyce jest jednak inaczej, ponieważ z pomocą przychodzą firmy kurierskie, które znacząco ułatwiają przejście przez cała procedurę. Jeśli sprzedajemy za granicę, podstawą jest wystawienie faktury VAT oraz prawidłowo wypełniony list spedycyjny zawierający szczegółowe dane nadawcy i odbiorcy.

W przypadku wysyłania przedmiotu poza Unię Europejską należy posiadać potwierdzenie jego wywozu przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Warto zachować również korespondencję z kupującym, potwierdzenie zapłaty i odebrania paczki oraz dokumenty świadczące o jej ubezpieczeniu. Jest to bardzo istotne, ponieważ otrzymamy zwrot pieniędzy w przypadku zniszczenia lub zagubienia towaru.

Należy pamiętać, że sprzedaż poza granice strefy UE zalicza się do eksportu, co wiąże się z koniecznością dokonania odprawy celnej i odpowiednio przygotowanymi dokumentami przewozowymi. Taki warunek jest zazwyczaj największą obawą przedsiębiorców, jednak cała procedura nie jest aż tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać. Duża liczba produktów jest zwolniona z opłaty celnej, dlatego dana firma ma jedynie obowiązek złożenia odpowiedniej deklaracji.

Udogodnieniem jest załatwienie wszelkich formalności związanych z odprawą celną przez firmę kurierską, która dostarcza wszelkich niezbędnych informacji oraz w imieniu sprzedającego zajmuje się pełną procedurą.

Sprzedaż towaru za granicę a podatek VAT

Wysokość odprowadzanego podatku VAT jest uzależniona od obszaru handlowego. Jeśli dostawa towaru zrealizowana jest w strefie Unii Europejskiej, stawka VAT nie zmienia się, ponieważ opodatkowanie odbywa się w Polsce zgodnie z obowiązującymi wymogami. Każde państwo członkowie wyznacza jednak limity, których należy przestrzegać.

Jeśli zostaną przekroczone, firma musi zarejestrować się w obcym państwie w jako podatnik i tym samym płacić podatki VAT zgodnie z obowiązującymi stawkami. Nieco inaczej jest przy sprzedaży poza granicami Unii Europejskiej. W tym przypadku VAT wynosi 0% pod warunkiem, że przedsiębiorca otrzymał potwierdzenie wywozu poza strefę Unii przed złożeniem oświadczenia podatkowego za dany okres rozliczeniowy.

Wysyłka towaru za granicę

Wysyłka towaru za granicę wzbudza u przedsiębiorców wiele wątpliwości, których przyczyną okazuje się konieczność wypełnienia podstawowych deklaracji. Jak wynika z przedstawionych wyżej informacji, nie jest to tak skomplikowane. Należy przestrzegać pewnych wymogów, jednak w zamian przedsiębiorstwa dostają możliwość rozwoju bez względu na wielkość firmy oraz rodzaj branży, w której działają.

Chcąc dotrzeć do szerszego grona klientów, powinny udostępnić możliwość zakupów internetowych nie tylko w granicach rodzimego kraju. Należy przy tym zadbać o prawidłową obsługę klienta. Nie od dziś wiadomo, że kupujący cenią sobie szybką dostawę oraz możliwość ewentualnej wymiany lub zwrotu.

W tym przypadku, idealnym rozwiązaniem będzie współpraca z odpowiedzialnym przewoźnikiem, który zadba o ubezpieczenie przesyłki oraz terminową dostawę. Ponadto wyręczy daną firmę w wypełnianiu skomplikowanych formalności związanych z odprawą celną oraz dokumentami przewozowymi, co znacznie odciąży ją w sprawowaniu obowiązków. Propozycję oferty przygotowanej specjalnie dla Ciebie znajdziesz tutaj.