Uporządkuj swój biznes na wiosnę!

Uporządkuj swój biznes na wiosnę! NF.pl

Wiosna zbliża się wielkimi krokami, już ją czuć w powietrzu, jest dosłownie za rogiem. I jak co roku o tej porze zaczynamy porządki – przeglądamy szafy, reorganizujemy kuchnię, wymieniamy to co stare i niepotrzebne na nowe.

Zrób porządek w miejscu pracy

Na pierwszy rzut oka może się to wydawać zabawne, ale kiedy tak naprawdę porządkowałeś swoje miejsce biurko? Czy aby na pewno w szufladach nie zalegają stare papiery, połamane ołówki i niedziałający kalkulator? Czy na biurku nie walają się niepotrzebne rzeczy? A co jest pod biurkiem – może stare pudło do którego od miesięcy wrzucasz wszystko z czego aktualnie nie korzystasz? Brzmi znajomo? W takim razie wiosenne porządki biznesowe zacznij od uporządkowania swojego miejsca pracy, zorganizuj je na nowo, usuń niepotrzebne przedmioty, wymień to co nie działa na nowe. A może pora przestawić biurko i na nowo zaaranżować całe swoje biuro? To też dobry pomysł na odświeżenie otoczenia pracy!

Zweryfikuj działania reklamowe

Kiedy ostatni raz usiadłeś i przeanalizowałeś swoje działania reklamowe? Minęło kilka miesięcy? W takim razie jest dobry moment, żeby dokonać analizy i wprowadzić zmiany. Poświęć czas na zweryfikowanie jakie efekty chciałeś osiągnąć inwestując w konkretną reklamę i czy Ci się to udało a jeśli nie to dlaczego? Poczytaj o nowych trendach i kanałach dotarcia do klientów. Jeśli współpracujesz z podwykonawcą np. agencją SEO zorganizuj spotkanie podczas którego będziecie mogli porozmawiać o dotychczasowej współpracy i zaplanować kolejne kroki.

Uporządkuj wizytownik

Twój wizytownik pęka w szwach, wizytówki wysypują się na biurko gdy go podnosisz? To wspaniale, ale ile z tych kontaktów jest jeszcze aktualnych? I z iloma tak naprawdę współpracujesz? Wiosenne porządki to doskonały moment na organizację wizytownika. Zacznij od wyrzucenia wizytówek o których wiesz, że są nieaktualne (np. ktoś zmienił pracę).  Na pewno masz też wizytówki, które nic Ci nie mówią, nie pamiętasz kim jest osoba, która Ci je wręczyła ani w jakich okolicznościach – tych też się pozbądź, nie przydadzą się. Zostaw te osoby z którymi jesteś na bieżąco w kontakcie, lub byłeś nie dalej jak kwartał temu.  Przemyśl jak chcesz zorganizować swój wizytownik pod kątem swojego biznesu: alfabetycznie, branżami, z podziałem na klientów i dostawców? Ważne, żeby było wygodnie dla Ciebie i żebyś mógł go dalej konsekwentnie uzupełniać.

Odezwij się do dawnych klientów, dostawców, partnerów

Po uporządkowaniu wizytownika pora na odświeżenie kontaktów. Wytypowałeś już grupę osób z którymi miałeś jakąś relację w ciągu ostatnich trzech-czterech miesięcy. Teraz jest dobry moment żeby się od nich odezwać. Napisz lub zadzwoń do dawnych klientów, zapytaj o ich aktualne działania i plany na ten rok. Postaraj się umówić kilka spotkań z najważniejszymi klientami, przygotuj nową ofertę. Skontaktuj się również z firmami,  z którymi współpracujesz a w rzeczywistości ostatnio ograniczyło się to do wymiany logotypami na stronach internetowych. Zorganizuj spotkanie i zaplanujcie razem wspólne działania na wiosnę.

Odezwij się również do swoich dostawców i podwykonawców  z których byłeś zadowolony, ale jakiś czas nie współpracowaliście. Może mają nową, ciekawą ofertę?

Odśwież materiały reklamowe

Wiosenne porządki dotyczą również Twoich materiałów reklamowych – tych internetowych i tych, które dystrybuujesz. Popatrz chłodnym okiem na swoją stronę internetową, może wymaga niewielkiego liftingu? Pomyśl jak ją odświeżyć, uzupełnij o nowe ciekawe treści, zaktualizuj zdjęcia.

Przyjrzyj się materiałom drukowanym – swoim wizytówkom, folderom, ulotkom… Kiedy ostatni raz zmieniałeś coś graficznie? Może warto poprosić grafika o nowe propozycje, odświeżyć projekty, zaktualizować informacje. Bardzo często materiały drukowane zalegają wręcz latami, są dawno nieaktualne ale i tak rozdajemy je klientom. Podczas tegorocznych porządków biznesowych przygotuj nowe, pomysłowe i aktualne ulotki i katalogi.

Zaplanuj działania

Wiosna to drugi po początku roku moment, kiedy mamy postanowienia – zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Wykorzystaj energię jaką czujesz wraz z pierwszymi słonecznymi dniami i zaplanuj swoje działania na najbliższe tygodnie. Ale niech to nie będą postanowienia i lista życzeń – poświęć kilka godzin na to, żeby porządnie przemyśleć z kalendarzem w ręku co musisz i chcesz zrobić. Przygotuj sobie listę spotkań, konferencji, warsztatów w których chcesz uczestniczyć. Opracuj bazę potencjalnych klientów do których chcesz się zgłosić z propozycją współpracy. Planujesz nowe działania marketingowe? Wpisz je do swojego kalendarza, przemyśl budżet, wynotuj efekty jakich oczekujesz – tak żebyś mógł później zweryfikować i przeanalizować podjęte aktywności. Masz zaległości w sprawach organizacyjnych, chcesz coś zmienić w swoich zasobach personalnych, od dawna myślisz o zmianie lokalizacji albo biura księgowego? Wpisz również te sprawy do kalendarza i konsekwentnie trzymaj się terminów, które sobie wyznaczysz.

Pamiętaj, że na wiosnę nie tylko Ty robisz porządki w swoim biznesie. Również Twoi klienci odświeżają kalendarze, wizytowniki, planują nowe działania i są bardziej aktywni i otwarci na współpracę. Aby wykorzystać optymalnie ten czas przygotuj się odpowiednio i z nową energią i uporządkowaną głową ruszaj na podbój rynku!

Pracownia Biznesu Natalia Kościuk