Wykorzystaj wakacje do rozwoju swojego biznesu!

Wykorzystaj wakacje do rozwoju swojego biznesu! NF.pl

Każdy z nas niezależnie od tego czy prowadzi firmę czy pracuje na etacie wypatruje urlopu lub wspomina ten, który się już skończył. Ale wakacje to też dobry moment na nadgonienie w naszym biznesie spraw, na które zwykle nie mamy czasu.

Okres wakacyjny to czas, kiedy większość biznesów zwalnia nieco tempo. Decyzyjność jest opóźniona, spotkania przekładane, bo zawsze kogoś brakuje w firmie. Trochę mniej się dzieje, dlatego warto wykorzystać ten czas efektywnie, tak aby po wakacjach ruszyć energicznie do pracy.

Uporządkuj swoje biuro i komputer

Dawno nie robiłeś porządków w szufladach i szafkach? Wakacje to doskonały czas na reorganizację. Przejrzyj zalegające dokumenty, sprawdź co można już wyrzucić. Uzupełnij braki w materiałach biurowych. Posegreguj wizytówki i wyrzuć wreszcie niepiszące od miesiąca długopisy! Zajrzyj również do swojego komputera – nazwy folderów nic Ci nie mówią? W firmowych plikach plączą się prywatne zdjęcia? Poświęć chwilę na uporządkowanie swojego sprzętu, skataloguj stare dokumenty, zbierz prywatne zdjęcia i pliki w oddzielnym miejscu.

Wykorzystaj czas na zdobywanie wiedzy

Zakupiona zimą książka dla przedsiębiorców leży zakurzona na regale a płyty z kursem językowym schowały się za doniczkami – skądś to znasz? W okresie letnim, kiedy pracy jest nieco mnie warto postawić na edukację. Poczytaj zaległe artykuły, podsłuchaj podcastów. Wszystko co odkładałeś „na później” teraz można nadrobić. Poszukaj ciekawych szkoleń – w wakacje wiele firm oferuje promocyjne ceny a uczestników będzie mniej więc to korzystne dla tych, którzy się zdecydują na udział. Szkoły językowe oferują intensywne wakacyjne kursy, dlatego możesz popracować także nad swoim angielskim – niewątpliwie przyda się podczas zagranicznych wakacji!

Szukaj inspiracji dla swojego biznesu

Wyjeżdżasz za granicę? To doskonała okazja do podpatrzenia jak działa Twoja branża w innych krajach! Szukaj inspiracji w miejscach, które odwiedzasz. Nowe smaki to nie wszystko co możesz przywieźć ze sobą. Podpatruj, jak są prowadzone lokalne biznesy, jak przedsiębiorcy reklamują swoją ofertę, jak wyglądają sklepy, kawiarnie, studia fotograficzne. Przed wyjazdem sprawdź czy w miejscu, do którego jedziesz działają firmy z Twojej branży i umów się na krótkie spotkanie. Przedstaw się i poproś o krótką rozmowę celem wymiany doświadczeń. Taka rozmowa przy kawie z firmą działająca z innych warunkach ekonomicznych, społecznych i geograficznych może być dla Ciebie pełna bezcennych pomysłów i unikatowych wskazówek!

Nie zapomnij o pocztówkach

Kto w dobie wszechobecnych komunikatorów i mediów społecznościowych wysyła pocztówki? No właśnie, niewiele osób, dlatego Ty możesz się tym prostym gestem wyróżnić. Przed wyjazdem na urlop przygotuj sobie listę adresową szczególnie ważnych klientów, z którymi pracujesz lub chcesz powrócić do współpracy po wakacjach. Spędzając czas w słonecznym kurorcie, zwiedzając piękne miasto lub podróżując rowerem wśród sielskich krajobrazów poświęć chwilę na napisanie pozdrowień z wakacji. Nieważne czy na Twojej pocztówce będzie plaża czy Wieża Eiffla – liczy się ten bardzo osobisty gest, który na pewno pomoże w budowaniu relacji z klientami.

Podsumuj pierwsze półrocze

Zakończyło się pierwsze półrocze bieżącego roku Jeśli do tej pory nie miałeś czasu podsumować swoich wyników to teraz jest ku temu najlepszy moment. Poświęć dzień lub dwa na podsumowanie działalności swojej firmy – nie tylko pod kątem finansowym. Zastanów się nad podejmowanymi aktywnościami reklamowymi – czy były efektywne, czy przyniosły oczekiwaną ilość zapytań od nowych klientów? Przemyśl swój PR i obecność w social media – co się udało a co nie zaowocowało specjalnym odzewem od użytkowników? Zajrzyj do noworocznych planów i postanowień – co udało Ci się wprowadzić i zrealizować a co zostało zupełnie zapomniane? Może teraz czas do tych pomysłów wrócić?

Zaplanuj działania na ostatni kwartał

Last but not least – wakacje to doskonały czas na zaplanowanie działań na jesień. Pamiętaj, że większość firm ma budżetowanie właśnie na przełomie października i listopada. To okres, w którym planowane są wydatki na kolejny rok we wszystkich niemalże obszarach w firmie – od marketingu po zakup środków czystości. Jeśli nie zaczniesz planować swoich działań sprzedażowych, to po powrocie z wakacji nie będziesz gotowy i przegapisz najważniejszy moment ofertowania klientów. W trakcie wakacji przepracuj swoją ofertę, może przyda jej się nowa szata graficzna, może trzeba ją uzupełnić o nowe elementy? Zaplanuj, których klientów skontaktujesz zaraz po wakacjach, podzwoń i sprawdź kto, kiedy wraca z urlopu tak, żeby mieć zaplanowany kalendarz na wrzesień. Nie odkładaj tego, bo konkurencja Cię ubiegnie i okaże się, że klient po powrocie z wakacji nie znajdzie dla Ciebie czasu.

Wykorzystaj wakacyjny czas na rozwój siebie i swojej firmy – szukaj pomysłów, dokształcaj się, inspiruj podczas podróży. Nie bój się nawiązywać nowych relacji. Uporządkuj swoje otoczenie i swoją głowę a wypoczęty i pełen energii ruszysz na podbój ostatniego kwartału w tym roku!

Pracownia Biznesu Natalia Kościuk